Jeg skal renovere vår bakovn som tidligere har blitt brukt med jernplate. Västerbottnisk modell for tynnbrød. Jernplaten har imidlertid sprukket og er visstnok vanskelig å sveise sammen igjen ifølge mekanikeren, blir store spenninger når den fyres opp. En teglstein er løs i den murte platen (se bilde) og min første tanke var å mure den fast igjen med ildfast mørtel. Det er vanlig eldre teglstein, murt ca 1870, ingen ildfaste steiner.
Trengs det ildfast tegl over hele platen hvis jernplaten ikke brukes? Hva er da enkleste/beste løsningen:
1. Legge på 25mm ildfast tegl på det eksisterende planet? Jernplaten var 10mm, så det bygger ca 20mm med mørtel fra før. Blir det for lavt i taket?
2. Bytte ut det øvre laget av vanlig tegl med 50mm tykt ildfast? Dyrt?
Eller
3. Reparere med ildfast mørtel og fyre opp som vanlig, og være nøye med å ikke fyre for mye?
Hvelvingen er veldig fin ifølge feier. Skorsteinen skal slammes og mures om over tak, arbeidet er begynt.
Bra jobba! Sitter nå med et lignende prosjekt og har noen spørsmål. Hvordan fikk du orden på støpejern detaljene? Tok du dem helt av og sandblåste? Malte du så med varmebestandig maling?
Når det gjelder å mure opp skorsteinen, hva skal man tenke på der? Noen nevnte et sted at man skal bruke rent leirmørtel uten sement fordi det tåler varme bedre. Gjelder det også oppe i skorsteinen? Vi trenger å bygge på ca 1m siden de forrige eierne kappet den for nytt tak.
Bra jobbet! Sitter nå med et lignende prosjekt og har noen spørsmål. Hvordan fikk du orden på støpejernsdetaljene? Tok du dem løs helt og sandblåst? Malte du så med varmebestandig maling?
Når det gjelder å mure opp skorsteinen, hva skal man tenke på der? Noen nevnte et sted at man skal bruke rent leirebruk uten sement fordi det tåler varme bedre. Gjelder det også oppe i skorsteinen? Vi trenger å bygge på ca. 1m siden de forrige eierne kappet den for nytt tak.
Jeg tok dem løs og slipte med stålbørste på vinkelsliperen, så bare vanlig ovnssverte! Ingen skummel maling.
Jeg brukte Senjas ildfaste mørtel i ovnen mest fordi vi hadde en halv sekk igjen fra renovering av en peis. Brukte vanlig pussmørtel C for å slamre skorsteinen og mure opp skorsteinen over taket. Det blir ikke samme varme i skorsteinens røykgang som i selve ovnen, så tror ikke det trengs noen spesialmørtel der. Det trekker inn veldig mye luft i skorsteinen fra resten av rommet i en åpen ildsted som kjøler ned røykgassene.
Vi har kanskje fyrt 15-20 ganger siden den ble murt og har ikke sett noen sprekker, men den fine røykluka har sotta ganske ordentlig.