Hei!
Jeg skal renovere det første rommet i huset vårt fra 30-tallet. Rommet er ganske lite og ligger i øverste etasje og føles som et bra førstegangsprosjekt.
Jeg vil gjøre alt så bra som mulig innenfor rimelige rammer. For eksempel vil jeg ha strømmen skjult i veggen. Glatte vegger, stabile vegger.
Veggene består av halvmyk masonitt oppå en slags planke-/bordvegg. På noen steder, mest yttervegger, føles det litt svampete.
Gulvet består av planker som er litt svai på noen steder.
Noen som vet om noen bra lesetips eller har konkret arbeidsmetode? For eksempel, hvor mye skal jeg rive ned?
Takk på forhånd!
Jeg skal renovere det første rommet i huset vårt fra 30-tallet. Rommet er ganske lite og ligger i øverste etasje og føles som et bra førstegangsprosjekt.
Jeg vil gjøre alt så bra som mulig innenfor rimelige rammer. For eksempel vil jeg ha strømmen skjult i veggen. Glatte vegger, stabile vegger.
Veggene består av halvmyk masonitt oppå en slags planke-/bordvegg. På noen steder, mest yttervegger, føles det litt svampete.
Gulvet består av planker som er litt svai på noen steder.
Noen som vet om noen bra lesetips eller har konkret arbeidsmetode? For eksempel, hvor mye skal jeg rive ned?
Takk på forhånd!
På innervæggene burde du kunne rive ned masoniten og skru opp gips. Og før gipsen settes kan du hugge opp spor til strømmen. Kan det være pussede yttervegger?
Selv skrulimmet jeg gulvspon på et knirkende plankegulv, som jeg senere la laminat på. Er stabilt og fint i dag.
Dog vet jeg ikke om det er så man "pleier" å gjøre.
Selv skrulimmet jeg gulvspon på et knirkende plankegulv, som jeg senere la laminat på. Er stabilt og fint i dag.
Dog vet jeg ikke om det er så man "pleier" å gjøre.
Hvordan gjør jeg for å felle inn strømmen i plankeveggene?
Kan jeg bore hull oppe og så prøve å fiske ned vp-røret til den boksen ved gulvlisten. Eller trenger jeg å rive hele plankeveggen, installere vp-rørene og så spikre opp plankene igjen.
Kan jeg bore hull oppe og så prøve å fiske ned vp-røret til den boksen ved gulvlisten. Eller trenger jeg å rive hele plankeveggen, installere vp-rørene og så spikre opp plankene igjen.
Sist redigert:
I verste fall kan din plankvegg være bærende om det er yttervegger. Våre "planker" er der 5 cm tykke. For sikkerhets skyld er de også spontet og skråspikret. Da må man bore, hakke og frese om man tør og håpe at man unngår spikrene.
Har du "vanlig" plankvegg er vel det enkleste å bryte bort en planke der strømmen skal gå.
Om du ikke er redd for å miste litt plass, så kanskje en variant ville være å la tretexen bli igjen, frese inn strømmen i den og deretter sette gips utenpå.
Har du "vanlig" plankvegg er vel det enkleste å bryte bort en planke der strømmen skal gå.
Om du ikke er redd for å miste litt plass, så kanskje en variant ville være å la tretexen bli igjen, frese inn strømmen i den og deretter sette gips utenpå.
I vårt 30-tall (jaja, det var 1927) så var bærende plank som yttervegg, med horisontale "fulbitar" til plank som innervegg. Så på det var det tretex osv. Nå tok jeg bort alt ned til rent tre. For å felle inn elen så kjørte jeg med sirkelsagen på en viss dybde, noe som gikk ganske raskt og smidig. Så ved elboksene må man hogge ut litt ekstra med stemjern. Så ble det satt gips på alt.
Vårt gulv knirker også en del, men har ikke orket bry meg. Vurderte om man kunne skru dit litt ekstra skruer i noten, men det ble aldri gjort.
Renover varsomt, det er jo tross alt et gammelt hus dere har og ikke et nybygd...
Vårt gulv knirker også en del, men har ikke orket bry meg. Vurderte om man kunne skru dit litt ekstra skruer i noten, men det ble aldri gjort.
Renover varsomt, det er jo tross alt et gammelt hus dere har og ikke et nybygd...
Mine yttervegger er stående grove plank, så det er nok bærende. Der kan jeg kanskje bruke sirkelsag? Trenger jeg å forsterke ved et slikt inngrep.
Inneveggene er 2 cm liggende med 10 cm mellomrom til neste vegg. Her skal jeg nok prøve ideen min og forsøke å tre rør/slange bak plankene.
Finnes det en minste dybde som vp-rør må ligge?
Inneveggene er 2 cm liggende med 10 cm mellomrom til neste vegg. Her skal jeg nok prøve ideen min og forsøke å tre rør/slange bak plankene.
Finnes det en minste dybde som vp-rør må ligge?
Tretexen har allerede blitt revet ned, og jeg skal gipse direkte på de tykke plankene. Grunnen er rent estetisk. Det hadde bygget for mye med tretex og gips rundt vinduer og dører.
Nå som jeg har tatt ned tretexen, merker jeg at isolasjonen ikke er den beste i ytterveggene. Og siden det er solide planker med not og fjær som er bærende, lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å isolere ytterveggene. Jeg kan ikke ta ned plankene og isolere, for da vil vinden rase ned.
Forslag?
Nå som jeg har tatt ned tretexen, merker jeg at isolasjonen ikke er den beste i ytterveggene. Og siden det er solide planker med not og fjær som er bærende, lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å isolere ytterveggene. Jeg kan ikke ta ned plankene og isolere, for da vil vinden rase ned.
Forslag?
I en annen del av vårt hus (som jeg ikke selv har renovert) så har tidligere eier bygget på med 45x45, og isolert. Dessuten så passet han på å trekke elektrisiteten. Men det krever jo litt ekstra arbeid rundt alle vinduer osv. Dessuten så skal man isolere gamle hus litt forsiktig.
Når det gjelder vp-rørene så sitter mine rett under gipsen. Tror ikke det finnes noen minste dybde som de må ligge på.
Når det gjelder vp-rørene så sitter mine rett under gipsen. Tror ikke det finnes noen minste dybde som de må ligge på.
Klikk her for å svare