Hei på dere, har tenkt meg jeg skal stå utenfor kjellervinduet og kjøre sementblander, men trenger noe helt som kan funke som renne ned til kjelleren der jeg skal støpe, ca 40m2 ca 5 cm påstøp på en grovstøpt plate.
Er det noen som har lykkes med å gjøre dette med en enkel hjemmebygd bane i tre eller noe ventilerør eller lignende. Betongen er vanlig stabbig, billig Probau finbetong,
Kanskje kunne jeg bruke noe flytemiddel for å få den til å renne bedre.
Interessert i deres erfaringer.
Er det noen som har lykkes med å gjøre dette med en enkel hjemmebygd bane i tre eller noe ventilerør eller lignende. Betongen er vanlig stabbig, billig Probau finbetong,
Kanskje kunne jeg bruke noe flytemiddel for å få den til å renne bedre.
Interessert i deres erfaringer.
40 m2 X 0,05 m = 2 kubikkmeter betong, hvilket er litt for lite til å bruke en betongpumpe. Ellers hadde det vært det enkleste. Men snakk med en betongstasjon om midler som gjør betongen lettflytende og forsinkelse av herding så du rekker å blande.
Jeg støpte på en lignende måte selv om min plate var rundt 10 kvadrat. Brukte ferdige sekker fra Bauhaus. Vi var to, så det fungerte, men det var slitsomt og spørsmålet er om du kommer unna med bare en tombola og mindre enn 2-4 personer?
Jeg laget uansett en renne i forskalingsfiner omtrent 40 cm bred med 20 cm høye kanter. Høyden på utsiden gjorde jeg så høy at man kunne dumpe direkte fra tombolaen, så jeg måtte heve den litt. Dette var mer slitsomt ved fyllingen av den, men det lønte seg i den andre enden. Dessverre gjorde jeg lutningen på min renne for dårlig, så man fikk ikke et perfekt flyt og måtte hjelpe til litt med en spade. Alternativet for meg hadde dessverre vært å heve tombolaen mer, så det fikk være.
På min størrelse på platen var det ikke noe problem å fordele alt fra en haug, men jeg vil nok ikke anbefale det for større flater. Min fallhøyde på betongen var rundt 1 meter på innsiden, og merk at det kommer til å sprute en del.
Hadde jeg gjort det igjen på samme overflate, ville jeg nok brukt samme taktikk, men ved større flater hadde jeg helt klart valgt ferdigblandet og innpumping.
Jeg laget uansett en renne i forskalingsfiner omtrent 40 cm bred med 20 cm høye kanter. Høyden på utsiden gjorde jeg så høy at man kunne dumpe direkte fra tombolaen, så jeg måtte heve den litt. Dette var mer slitsomt ved fyllingen av den, men det lønte seg i den andre enden. Dessverre gjorde jeg lutningen på min renne for dårlig, så man fikk ikke et perfekt flyt og måtte hjelpe til litt med en spade. Alternativet for meg hadde dessverre vært å heve tombolaen mer, så det fikk være.
På min størrelse på platen var det ikke noe problem å fordele alt fra en haug, men jeg vil nok ikke anbefale det for større flater. Min fallhøyde på betongen var rundt 1 meter på innsiden, og merk at det kommer til å sprute en del.
Hadde jeg gjort det igjen på samme overflate, ville jeg nok brukt samme taktikk, men ved større flater hadde jeg helt klart valgt ferdigblandet og innpumping.
Ah, toppen! Formplywood blir bra. Vi har 1,8m høyde så litt bedre vinkel. Klarte du deg med maks vannblanding på Probau? Eller brukte du noen flytemidler eller lignende?M myrstack skrev:Jeg støpte på en lignende måte selv om min plate var rundt 10 kvadrat. Kjørte ferdige sekker fra Bauhaus. Var to så det fungerte og var slitsomt og spørsmålet er om du kommer unna med kun en tombola og færre enn 2-4 personer?
Jeg laget i hvert fall en renne i formplywood omtrent 40cm bred med 20cm høye kanter. Høyden på utsiden gjorde jeg så høy at man kunne dumpe direkte fra tombolaen så jeg måtte sette den opp litt. Dette slet mer ved fyllingen av den, men man tjente på det i andre enden. Dessverre gjorde jeg hellingen på min renne for dårlig så man fikk ingen perfekt flyt og måtte hjelpe til litt med en spade. Dessverre hadde alternativet for meg vært å sette opp tombolaen mer så det fikk være.
Min størrelse på plate var det ingen problem å fordele alt fra en haug men ville nok ikke anbefalt det til større flater. Min fallhøyde på betongen var rundt 1 meter på innsiden og merk at det kommer til å sprute ganske mye.
Hadde jeg gjort det igjen på samme flate hadde jeg nok kjørt samme taktikk, men ved større hadde jeg helt klart kjørt ferdigblandet og innpumping.
Å måtte skyfle er ikke noe problem, så lenge man slipper å løpe med bøtter.
Vi regner med å klare det med to personer.
Støper ikke hele platen på en gang, men i etapper. Håper å lage en bane på 10 m som best. Overflaten er bare for avretting før Platon og videre isolasjon etc.
Jeg tror som Leif at du må ha i flytmedel. Er tvilende til å kjøre en 10m rampe, hadde nok kjørt planblander gjennom vinduet ned i en trillebår.
Kun den mengden vann som angitt på posen for meg så har du bedre vinkel så vil det i alle fall renne ned bedre enn for meg. Antageligvis så kan renna helle opp mot 45 grader så bør det kunne flyte greit med ferdigbetong.KJD skrev:
Ah, toppen! Formplywood blir bra. Vi har 1,8m høyde så litt bedre vinkel. Klarte du deg med maks vannblanding på Probau? Eller kjørte du noen flytemidler eller lignende? Å måtte skyfle er ikke noe problem, så lenge man slipper å springe med bøtter.
Vi regner med å klare det på to personer.
Støper ikke hele platen på en gang, men i etapper. Håper å gjøre en strekning på 10 m som best. Overflaten er bare for avretting før Platon og videre isolering etc.
Klikk her for å svare