Hei
Har satt igjen en dør med gipsplater som jeg deretter har sparklet over. Dessverre satte vi ikke over skjøtene med remser, og det har nå begynt å sprekke. Det er nå ca 2-3 cm tykt med bruk + sparkel over gipsplatene (kravet for å få det jevnt med veggen). Mitt spørsmål er: Kan jeg sette remser over sprekkene nå i ettertid og deretter sparkle et tynt lag over eller er det kjørt? Må jeg komme ned helt til gipsplatene for at remsene skal fungere?
Takk på forhånd.
Mvh Geps
Har satt igjen en dør med gipsplater som jeg deretter har sparklet over. Dessverre satte vi ikke over skjøtene med remser, og det har nå begynt å sprekke. Det er nå ca 2-3 cm tykt med bruk + sparkel over gipsplatene (kravet for å få det jevnt med veggen). Mitt spørsmål er: Kan jeg sette remser over sprekkene nå i ettertid og deretter sparkle et tynt lag over eller er det kjørt? Må jeg komme ned helt til gipsplatene for at remsene skal fungere?
Takk på forhånd.
Mvh Geps
Du kan sette remser i etterkant. For eksempel selvklebende glassfiber for å kunne gjøre det så tynt som mulig. Deretter sparkler du over dette og drar ut. Du vil måtte legge rygger 30-40 cm over hver remse. Alternativet er jo å sette microlit over hele overflaten og male om.
Renovator
· Stockholm
· 20 774 innlegg
Hvorfor brukte du ikke doble lag gips eller en OSB under eller, eller hva som helst. Tanken er ikke å sparkle så tykt med vanlig sparkel, med sementbasert sparkel som gipsmur fungerer det bra.
Edit: ah står bruk + sparkel
Edit: ah står bruk + sparkel
Gipsputs er jo dessuten ikke sementbasert? Uansett så oppstår det sprekker i skjøtene uansett hva man gjør siden det er forskjellige materialer. Derfor bruker man remse eller lignende.AndersMalmgren skrev:
Renovator
· Stockholm
· 20 774 innlegg
Selvfølgelig skal remse brukes, men å sparkle så tykt er ikke greit mener jeg. Men nå ser det ut som om han har brukt en annen type masse, så det er jo greit. Jeg hadde nok gjort det på en annen måte. Jeg gjorde det samme i min lgh. Reglade med 45m regel i hullet og så OSB og gips på begge sider og deretter remse over skjøten.
edit: Nei, okei, men akkurat som sementbaserte er den okei å pusses tykkere enn sparkel samt også godkjent for fliser og klinker hvilket vanlig sparkel ikke er. Men nå var det jo et ikkesak da han ikke hadde brukt sparkel.
edit: Nei, okei, men akkurat som sementbaserte er den okei å pusses tykkere enn sparkel samt også godkjent for fliser og klinker hvilket vanlig sparkel ikke er. Men nå var det jo et ikkesak da han ikke hadde brukt sparkel.
Sist redigert:
Klikk her for å svare