Jeg har kjøpt et Hultsfredshus bygget -65, en etasje med kjeller, 2 X 115 kvm med betongdekke. Huset føles veldig stabilt og velbygd. Nå skal eiendommen gjennomgå en omfattende renovering slik som demontering av veggen mellom kjøkken og stue (bærende?) nytt kjøkken og bad. Dette innebærer sannsynlig en rørfornyelse ettersom, hva jeg mistenker, er avløpsledninger i jern samt kummer inngjutt i dekket eller bunnplaten. Jeg prøver å finne avløpsstammen, hvor den går ned mellom entréplan og kjeller men finner den ikke. Kan det være slik at den er inngjutt i en mellomvegg? Vurderer rørfornyelse men vet ikke om det fungerer som de lover og hva det kan beregnes å koste.
Hva jeg kan se er takstolene selvbærende så spørsmålet er om vi trenger å erstatte veggen med en bjelke når 7 meter av innerveggen monteres ned.
Det var noen betraktninger (rørfornyelse, hvor går stammen, selvbærende takstoler???)
Med vennlig hilsen
Osborne
Hva jeg kan se er takstolene selvbærende så spørsmålet er om vi trenger å erstatte veggen med en bjelke når 7 meter av innerveggen monteres ned.
Det var noen betraktninger (rørfornyelse, hvor går stammen, selvbærende takstoler???)
Med vennlig hilsen
Osborne
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Född i Luleå
· 6 198 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Född i Luleå
- 6.198 innlegg
Ang din spørsmål om å fjerne en bærende vegg.
Selv om takstolene dine er "selvbærende" så har din bærende vegg en funksjon, å bære opp / hjelpe takstolene dine.
Å erstatte en bærende vegg på 7 meter krever svært solide limtrebjelker. Kanskje kan monteres i takstolene.
Selv om takstolene dine er "selvbærende" så har din bærende vegg en funksjon, å bære opp / hjelpe takstolene dine.
Å erstatte en bærende vegg på 7 meter krever svært solide limtrebjelker. Kanskje kan monteres i takstolene.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.119 innlegg
Velkommen til forumet!
Om du ikke har noen tegninger av huset, burde kommunen ha de tegningene som ble levert inn en gang i tiden for å få byggetillatelse. Uten tegninger er det nok ganske vanskelig å kunne svare på spørsmålene dine.
Om du ikke har noen tegninger av huset, burde kommunen ha de tegningene som ble levert inn en gang i tiden for å få byggetillatelse. Uten tegninger er det nok ganske vanskelig å kunne svare på spørsmålene dine.
Takk for ditt svar. Jeg deler din oppfatning. Tiltaket blir å legge en bærende bjelke på loftet fordi vi ikke vil ha en synlig takbjelke mellom kjøkken og stue. Da er vi på den sikre siden.Tomture61 skrev:
// Osbone
Når det gjelder stammene, går de sannsynligvis ned flere steder. Dels fra kjøkkenet og dels fra badet, om disse ikke ligger vegg-i-vegg. Be om gamle tegninger fra kommunen, der pleier det å finnes også VS-tegninger fra disse årstallene.
Klikk her for å svare