Skal bygge vedbod lager, og tenkte å felle gran og be et lokalt sagbruk om å fikse lekter etc av granen jeg feller. Planen er å felle og sage granen i april og så begynne å bygge i mai. Har tenkt å tørke virket ute under et skur. Spørsmålet er om det er nok.
Jeg kan jo også la det stå "stomrest" om sommeren for å tørke mer?

Det tror jeg dessverre er altfor kort tid hvis det skal stabiles og lufttørkes tradisjonelt. Noen sagbruk har tørkeanlegg, og da kan det gå. De stablene jeg har vært med på har ligget minst ett år.

mattiasp mattiasp skrev:
Det tror jeg dessverre er altfor kort tid om det skal stables og lufttørkes tradisjonelt. Visse sagbruk har tørkeanlegg, og da kan det gå. De stable jeg har vært med på har ligget minst ett år.
Ok, men om jeg gjør som jeg skrev, bare reisverket med blikktak nå i sommer så får det tørke på plass?

Jeg skulle bygge med tørt stenderverk, men om det er panelvirke du skal sage selv, ville jeg muligens våge meg på å spikre opp rått virke og la det tørke på plass. Vent med paneldeksel og overflatebehandling, og vær forsiktig med direkte sol. Bord i direkte sol kommer til å bli osteaktige som trekker ut spiker og/eller sprekker på utsiden. Et vinglete prosjekt ville jeg nok påstå.

Virket skal helst tørke relativt sakte og under press i stabler. De øverste lagene blir vanligvis skjeve hvis man ikke har vekter øverst. En fornuftig stabel ser slik ut: mark-plastduk-kantbjelker (i vater)- virke- avstandslister-virke-osv-kantbjelker eller planker på tvers-blikk/masonitt-steiner eller sementsekker eller noe annet tungt. Plasser stabelen i skygge, men gjerne der det ikke er vindbeskyttet.

Hvis man sager virket tidlig på våren er det tørt så det fungerer å snekre med 1-2 måneder senere har gjort så flere ganger uten problemer har dog ikke målt fuktinnholdet på virket men det føles tørt. Pleier stabble utendørs på fyrskjæringer strø mellom hvert lag virke og så plater ovenpå luftig så det kan blåse igjennom.

En vedbod er jo veldig åpen og luftig så virket tørker der det står.
Kan nevne vi saget panelvirke på kvelden og malte den ene siden morgenen etter og spikret opp, har ikke sett at det ble noe bekymring.

Til et husbygging kanskje det ikke blir så bra.

Protte

Hei igjen.
Ja nå er det bare bjelker av gran som jeg skal felle/sage selv, ikke panelvirke (det kjøper jeg).
Felle og sage virket nå i april og begynne å snekre opp reisverket i juni / juli var tanken. Da ligger virket til tørk under blikktak i april-mai-juni.

Det tørker fort om våren så det rekker å tørke uten problemer.

• Liker
Draven
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.