Hei!

Holder på å bygge en innervegg som vil innebære et hjørne i en litt merkelig vinkel. Hvis man ikke skråkutter stenderne til syll og hammarband (45x70) vil det se slik ut:

Skjematisk tegning av et hjørne i en innervägg med to planker i ulike vinkler.
Trekonstruksjon i et innvendig hjørne med skråskjærte trestokker på et ujevnt gulvteppe, festet med skruer.

Å skråkutte stendere slik at det ikke blir noe mellomrom ved gulv og tak er ikke noe problem, men jeg lurer litt på hvordan man skal sette OSB-plate og deretter gips på hver side for at det ikke skal bli for svakt. Innerhjørnet bør ikke være vanskelig, men hvordan blir det i ytterhjørnet? En spontan tanke er å kutte til en mengde trekantede biter for å ha noe som stiver opp platene, men også selve festingen lurer jeg på. Hvordan får man til hjørner som ikke blir skjøre og går i stykker?

Hvis man setter platene rett på de rette veggene, som nedenfor, fungerer det å skjære platene rett opp og ned i mellomrommet eller blir det for smalt? Når gipsen skal på, kan man gjære gipsen på noen måte for å unngå gliper i skjøtene?

Skisse av en innervågg med en uvanlig vinkel, der to paneler møtes i et hjørne. Hver panel er avbildet med en sort linje og et red markert bunnområde.

Mange tanker, men noen har sikkert gjort noe lignende!

Jeg ville sette OSBn så tett som mulig og deretter legge et plåtband på OSBn før jeg setter gips og deretter papirremsa limt på gipsen.

• Liker
Bamboozled og 1 annen
  • Laddar…
P
Det er vel bare å kløyve en regel for å få stødigheten
Så er gipset vel bare å ta frem surformshyvel aka gipsraspen og lage litt vinkel på den.. og gjøre som MathiasS sier
Å få et slikt hjørne til å bli holdbart har samme fremgangsmåte som et rettvinklet.
Gliper? tja det blir det litt her og der men hva skal man ellers ha maleren/kona til?

MathiasS MathiasS skrev:
Jeg ville satt OSB-en så tett som mulig og deretter lagt et plåtband på OSB-en før jeg setter gips og deretter papirrems limt på gipsen.
Takk! Når du sier plåtband, tenker du flere stykker horisontalt, eller en vertikal (brettet) over hvert hjørne?

B Bamboozled skrev:
Takk! Når du sier platebånd, tenker du flere stykker horisontalt, eller en vertikal (brettet) over hvert hjørne?
Nei, jeg tenker på noe som ligner en hjørneprofil man monterer på gipsplaten.

Kanskje er det nok å bare montere en slik på gipsen, men med stendere bak og stående plateprofil og så vanlig arbeid på gipsen, så burde man være sikker på en sprekkfri skjøt.

Jeg tror at det finnes hjørneprofiler som ikke er 90 grader?

• Liker
Bamboozled
  • Laddar…
richardtenggren
Man kan jo frese et spor i riktig vinkel på gipset uten å gå gjennom ytre lag papir, så bøyer man den rundt hjørnet deretter.

Du kan jo ta en LP50 profil og knekke til som @MathiasS er inne på.

• Liker
Bamboozled
  • Laddar…
nikasp
Den der ser ut til å kunne fikse også store vinkler:

Ikke kyndig innen området, bare googlet, men jeg ville absolutt hatt en skikkelig hjørnebeskyttelse så ikke den minste støt ødelegger hjørnet på grunn av Murphys lov.

• Liker
Bamboozled
  • Laddar…
OSB møtes med 5mm glipe i hjørnet, Bøybart plåtband montert loddrett og monteres med gipskrue type c/c 30 (gipsskruen har jo litt større hode enn sponplateskrue pleier å ha, hvis ikke kan det dra gjennom plåten, men det går fint hvis man tar det rolig;))
På med gipsen og så finnes det sparkelhjørner i papp modell grovere som man kan brette ut litt, de finnes i 3m lengder for inner- og ytterhjørner.

Alternativt, hvis det senere ikke går som planlagt, finnes det bøybare hjørnelister som man kan bruke for å skjule. Gir jo hjørnet mer slagfasthet også. Tenk småbarn i bobbycar:cool::rofl:

Plåtband NORGIPS bøybart PPB 100, 100mm, 25m - kjøp på HORNBACH.se https://www.hornbach.se/shop/Platba...B-100-100mm-25m/5722393/artikel-detaljer.html

Flexilist Hvit Hvit (10211) Byggmax.se https://www.byggmax.se/flexilist-vi...5FyIkh3Wsx0j63WB6bc9TXZbpnKENgahoCVZEQAvD_BwE

• Liker
nikasp og 1 annen
  • Laddar…
Skal legge til at metallbåndet vanligvis kan kjøpes per meter, så du trenger jo selvfølgelig ikke å kjøpe 25 m.

• Liker
nikasp
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.