Hei forumet!
Er det okay å sette opp et prefab-hus en dag når det regner? Hvor ille er det hvis vegger og annet blir regnet på og våte før taket er på plass?
Vår byggherre sier at det er okay, og jeg antar at han vet hva han snakker om. Men det hadde vært fint å høre andres meninger!
Er det okay å sette opp et prefab-hus en dag når det regner? Hvor ille er det hvis vegger og annet blir regnet på og våte før taket er på plass?
Vår byggherre sier at det er okay, og jeg antar at han vet hva han snakker om. Men det hadde vært fint å høre andres meninger!
Akkurat. Isolasjonen må ikke ligge i vegger og være våt. Den må ut av veggene og tørke hvis den har blitt våt. Våt treverk tørker, men det kan ta litt tid. Fukt er som hovedregel ikke bra generelt. Derfor er det en fordel å bygge løsvirke i bra vær til taket er på, for eksempel. Det er optimalt. Alternativt prefab i bra vær. Egentlig skulle det være forbudt å reise prefab i kraftig regn. Ingen god start, men det trenger ikke å bli galt hvis man håndterer den oppståtte situasjonen seriøst.
Mitt spørsmål handler om et prefabhus med isolasjon i veggene, men plater innenfor isolasjonen. Grunnen er plate på mark.
Bør man stille krav til byggmester om at byggingen av huset skal vente på bra vær? Altså at hvis det regner på den planlagte dagen så utsetter man byggingen?
Byggmesteren vår har sagt at de bygger uansett, selv om det øsregner. Jeg forstår jo at det er dyrt å utsette når man har bestilt kran, lastebilen er på vei, og hele teamet er booket.
Bør man stille krav til byggmester om at byggingen av huset skal vente på bra vær? Altså at hvis det regner på den planlagte dagen så utsetter man byggingen?
Byggmesteren vår har sagt at de bygger uansett, selv om det øsregner. Jeg forstår jo at det er dyrt å utsette når man har bestilt kran, lastebilen er på vei, og hele teamet er booket.
Med de forutsetningene du beskriver er det ikke greit uten værbeskyttelse. Den entreprenøren som sier noe annet er etter min mening useriøs eller ikke opplyst. Hadde det vært plater på begge sider hadde det vært bedre, men innvendig gips skal jo heller ikke bli vått.
Hadde jeg bygget hus hadde jeg stilt krav til det, ja.
Hadde jeg bygget hus hadde jeg stilt krav til det, ja.
Det er altså lås-panel på den ene siden og OSB-plate på den andre siden av veggelementene i dette tilfellet.
Værsikring høres interessant ut. Jeg antar at man enkelt og greit dekker alle utsatte elementer med presenning?
Værsikring høres interessant ut. Jeg antar at man enkelt og greit dekker alle utsatte elementer med presenning?
Er nok bare å like situasjonen og håpe på bra vær. Tror det er veldig vanskelig å finne en husleverandør som utsetter på grunn av dårlig vær, i alle fall om det er en av de større leverandørene dere bygger med. Blir det fukt i veggene, får man sette inn en avfukter i huset som får stå på en stund før man lukker konstruksjonen.
Jeg vet at flere av de store småhustilvirkerne tilpasser seg etter værmeldingen. Så kan det jo selvsagt være dårligere vær enn ventet. Men si at man skal montere huset en gang i løpet av uke 30-31, så kan man jo prøve å tilpasse slik at det blir bra vær. Det koster selvfølgelig mer, og det er kunden som må betale i siste instans, men det er ikke bare å sette inn en avfukter og tro at det løser alle problemer. Skal en avfukter hjelpe gjelder det også at huset er helt tett, noe det ikke blir før plastfolien er på, dermed går det heller ikke an å tørke ut innover. Å sette en avfukter i et utett hus om sommeren er helt meningsløst, det er kanskje 80% RF i luften, noe som tilsvarer opp mot 15-20g/m3 fukt.
Det der synes jeg høres virkelig useriøst ut å ha den holdningen. Klart man ikke kan garantere en regnfri dag, men litt fleksibilitet må de ha regnet med.andersjm skrev:
Er det virkelig husleverandøren som sier så (i så fall lurer man jo på hvilken), eller er det byggefirmaet? Hvis det er det sistnevnte ville jeg kontakte husleverandøren bums.
Folk klager på lister og skit når det gjelder sine nye hus, noe man kan diskutere, men visse ting bare må gå rett for seg, til det hører ting som kan gi fuktproblemer.
Det høres jo bra ut om leverandøren sjekker værmeldingen, men som sagt er det jo ingen garanti for at det er tørt.
Det er jo ikke så lett for leverandøren heller, ofte pakkes alt dagen før og begynner å kjøres på ettermiddagen.
Om det da regner (ikke århundrets styrtregn så klart) om morgenen når de skal begynne har de ikke så mye å velge mellom. Selvfølgelig går det an å vente til det verste er over, men å vente til det er helt tørt har jeg vanskelig for å se at husleverandøren tillater at lastebilen bare står og koster penger en dag. Antageligvis skal den kjøre et nytt hus allerede neste dag siden det pleier å være mer eller mindre fullbooket 4-5 måneder fremover.
Det er jo ikke så lett for leverandøren heller, ofte pakkes alt dagen før og begynner å kjøres på ettermiddagen.
Om det da regner (ikke århundrets styrtregn så klart) om morgenen når de skal begynne har de ikke så mye å velge mellom. Selvfølgelig går det an å vente til det verste er over, men å vente til det er helt tørt har jeg vanskelig for å se at husleverandøren tillater at lastebilen bare står og koster penger en dag. Antageligvis skal den kjøre et nytt hus allerede neste dag siden det pleier å være mer eller mindre fullbooket 4-5 måneder fremover.
Tror ikke engang at det er mulig å tilpasse reisning etter været. Hvordan skulle den logistikken sett ut huspakken lastes på lastebil mobilkran er bestilt og gjengen som utfører monteringen er på plass hvem skulle betalt for det. Huset bestilles jo flere måneder i forveien og har en ferdigstillelsesdato med pengekrav, hvordan skulle det da løses. Første huset i januar kanskje men fram i september så ville det sannsynligvis vært en forskyvning til året etter og så ruller det videre. Nei, ekte husleverandører leverer veggblokker med isolasjon og diff. plasten fungerer som beskyttelse, innerste og siste isolasjon monteres på stedet etter el-trekkingen er ferdig, treverket blir kun overflatevått og tørker raskt med hjelp av avfukter.
Klikk her for å svare