Visst finnes det noe måte å regne ut om f.eks. en 185cm fryser kan reist opp i et rom med en viss takhøyde, f.eks. 190cm. med tanke på at man lener fryseren og den får en høyere totalhøyde.

Har for meg jeg har sett det et sted, men husker ikke helt.

(Spørsmålet passer kanskje ikke helt 100%, men tror kanskje det finnes mer "regnekyndige" her enn i Hvitevare-tråden...)

Regn ut hypotenusen ved hjelp av katetene: dybde og høyde på fryseren gir deg en trekant.
Dybde blir motstående katet og høyde blir den korresponderende.

Eksempel: I en rettvinklet trekant er de to katetene 3 cm og 4 cm lange. Beregn lengden på hypotenusen.
Løsning: Med a=3 og b=4 får vi ved hjelp av Pythagoras’ setning:

a^2+b^2=c^2
3^2+4^2=c^2
25=c^2
c=5

Sist redigert:
  • Liker
Traknagg
  • Laddar…
Du leter nok etter pythagoras' setning. Hvis vi antar at dybden er den minste målingen på fryseren din (kommer an på frysen) og dybden er 55 cm, så vil fryseren kreve roten av (185 i kvadrat pluss 55 i kvadrat) som burde bli 193cm.

• Liker
Hadlun
  • Laddar…
Pythagoras’ læresetning gir at takhøyden må være 194,5 cm hvis høyden på fryseren er 185 og dybden er 60 cm.

Rakk ikke å telle fort nok ... :)

Hm, med en 2'er i matte (sannsynligvis på godt oppførsel, ikke kunnskap) så henger jeg ikke med :)
Hvordan stiller jeg opp tallene foran meg, for å regne dette lettere?
185 x 185 + 55 x 55 ???

(Har 190cm i takhøyde i kjelleren forresten, så det må jeg rette meg etter ved valg av fryser)

ja, nettopp, roten ut 185 x 185 + 55 x 55

Hvis du vil regne baklengs så kan du med 190cm i takhøyde reise en 55 cm dyp fryser som er 181 cm høy. (roten ut 190x190 - 55x55)

Kanon - da er jeg safe, takk eksperter :)

Eller så måler man bare det som skal reises. diagonalt altså.

Totem skrev:
Eller så måler man bare det som skal reises. Diagonalt altså.
Men da er det så dags, om man måler seg frem til at det ikke går.

• Liker
Ulrika Lembke
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.