Hei,
Skal gjøre om vår overetasje på vårt 1,5-plans hus.
Har revet ned det som var der før, men har nå støtt på en tanke.
Jeg skal sette opp en vegg, og den havner mellom to takstoler, hva gjør man da?
Skal man lage rammeverk på langs mellom takstolene eller hvordan gjør man?
Eller må man tilpasse innerveggene til takstolenes plassering?

Takk på forhånd!

Rickard.
Det er tilstrekkelig å feste innerveggen i taket dersom det finnes bjelkelag, råspont eller lignende materiale mellom takstolene.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det räcker att fästa innerveggen i taket om det finnes glespanel, råspont eller lignende materiale mellom takstolene.
Hei!
Takk for raskt svar.
Mellom takstolene er det bare isolasjon og plast så ingenting å feste noen lekter i.
Jeg kunne for så vidt sette osb mellom, ville det funke?

Rickard.
Hvordan har du tenkt å ferdigstille innertaket så? Det finnes mange varianter, men jeg synes nok ikke OSB er den beste selv om det sikkert duger i mange tilfeller.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Hvordan har du tenkt å fullføre innertaket da? Finnes mange varianter, men jeg synes nok ikke osb er det beste, selv om det sikkert duger i mange tilfeller.
Tanken var å spikre panel og feste i takstolene, slik har det vært tidligere.
Men i det rommet som problemet er, skal vi ha baderom, så jeg trenger vel å sette litt plastmatte et stykke opp på skråtaket, tenkte jeg.
Man vet jo aldri hvilken retning ungene spruter med dusjen i badekaret ;)

J jonas_720 skrev:
Tanken var å spikre panel å feste i takstolene, så har det vært tidligere.
Men i det rommet som problemet er så skal vi ha bad, så må vel sette litt plastmatte et stykke opp på skråtaket tenkte jeg.
Man vet jo aldri i hvilken retning ungene spruter med dusjen i badekaret ;)
For å presisere det litt så legger jeg ved et bilde, skilleveggen skal altså være der den røde streken er.

• Loft med isolasjon og trestativ; et rødt strek viser hvor en vegg skal plasseres. En person er synlig i forgrunnen til venstre.
E
Det letteste er vel å spikre opp panelet og feste veggen i denne. Eventuelt kortle mellom takstolene men det skal ikke behøves.

Vanligvis så setter man vel glespanel c300 eller lignende på takstolene og deretter overflaten i glespanelet. Da blir det færre punkteringer i dampsperren også!

Men ellers fungerer det sikkert helt utmerket å feste veggen i panelet.

Er det våtrom der du skal ha plastmatte eller annen fuktspærre ville jeg kortla alt. Bruk glespanel.

G Gukken skrev:
Vanligvis så setter man vel glespanel c300 eller lignende på takstolene og deretter overflatemateriale i glespanelen. Da blir det færre punkteringer i dampsperren også!

Men ellers fungerer det sikkert helt utmerket å feste veggen i panelen.

Er det våtrom der du skal ha plastmatte eller annen fuktbarriere ville jeg kortlet el. Brukt glespanel.
Takk for ditt svar.
Men setter jeg glespanel så blir den vel liggende, og ettersom panelen skal være liggende så blir det vel litt klønete når man skal montere den?

Beste alternativet ser ut til å være å sette panelen først og så skru reglene i den.
Går min tanke med OSB eller plyfa mellom takstolene helt bort?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.