Hei.
Jeg har en tidligere tråd her om gulvvarme hvor jeg lærte mye, men nå vil jeg lære mer.

Vi har 8 sløyfer gulvvarme fra en gulvvarmefordeler. Denne mates fra en bergvarmepumpe.

Gulvvarmefordeleren er fast, dvs ingen regulering av innetemperatur skjer der. Bergvarmepumpen har en termostat inne og en ute og regulerer husets temperatur etter beste evne.

Leverandøren av gulvvarme inkludert gulvvarmefordeleren selger utstyr som kan kobles inn som gjør det mulig å regulere hver sløyfe for seg.
Dette utstyret består, om jeg har forstått rett, av en Gateway (til hvilken en app kan koble), en Basenhet og per rom termostat og Stillelement for flyten i sløyfen. Funksjonelt snakker Gateway med Basenhet som styrer Stillelement.

Håper jeg har forstått rett?

Prisen for dette er .... vel til tatt.... noe som får meg til å vurdere andre løsninger hvilket leder til spørsmålet, følger disse enhetene noen type standard?

Stillelementet ser ut til å være en type motor som skal vri på en aksel. Denne akselkoblingen, er den standard?
Termostater, zigbee? Gateway antar å kommunisere over wifi, men hvordan snakker den med Basenheten.

Jeg er nysgjerrig på om det skulle gå å bygge et reguleringssystem rundt Home Assistant og standarddeler å handle på internett.

Ordet er fritt.
 
Termostater bør/"skal" bare strupe flødet når rommet får ekstra varmetilførsel via f.eks. solinnstråling, matlaging. Samt "midlertidig" strupe flødet til et spesifikt rom man vil ha lavere temperatur i.

En varmepumpe vil ha så jevnt fløde som mulig.

For best økonomi i drift er det tre hovedsteg som bør gjøres.
Steg 1, innregulering av forinnstillingen på hver radiator/gulvvarmeshunt/gulvvarmeslynge slik at det blir "riktig" fløde/trykktap/difftemperatur over hver enhet.
Steg 2, innregulering av reguleringssentralen vedrørende varmekurven (kurvehellingen og parallellforskyvningen), helst med innegiver (som du har), det vanskelige er å finne "riktig"/beste plasseringen for innegiveren.
Steg 3, eventuell montering samt innregulering av termostater/stillingsanordninger.

Gulvvarmefordelere pleier å ha en stift liknende radiatorventiler.
Ja, det går an å bruke HA, etc.
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Hei.
Jeg har en tidligere tråd her om gulvvarme der jeg lærte mye, men nå vil jeg lære mer.

Vi har 8 sløyfer gulvvarme fra en gulvvarmefordeler. Denne mates fra en bergvarmepumpe.

Gulvvarmefordeleren er fast, dvs ingen regulering av innetemperatur skjer der. Bergvarmepumpen har en termostat inne og en ute og regulerer husets temperatur etter beste evne.

Leverandøren av gulvvarme inkludert gulvvarmefordeleren selger utstyr til å koble inn som gjør det mulig å regulere hver sløyfe for seg.
Dette utstyret består, hvis jeg har forstått riktig, av en Gateway (til hvilken en app kan koble seg til), en Basenhet og per rom termostat og Stillemotor for strømmen i sløyfen. Funksjonelt snakker Gateway med Basenhet som styrer Stillemotor.

Håper jeg har forstått riktig?

Prisen for dette er .... godt påkostet .... hvilket får meg til å tenke på andre løsninger som leder til spørsmålet, følger disse enhetene noen type av standard?

Stillemotoren ser ut til å være noen type av motor som skal vri på en aksel. Denne akselkoblingen, er den standard?
Termostater, zigbee? Gateway antar jeg kommuniserer over wifi, men hvordan snakker den med Basenheten.

Jeg er nysgjerrig på om det skulle være mulig å bygge et reguleringssystem rundt Home Assistant og standarddeler å handle på internett.

Ordet er fritt.
Fungerer det nå med varmen, så gi blaffen i det med en masse elektroniske deler, koster skjorta og går i stykker.
Du får ikke tilbake pengene som det koster på mange år og en risiko med feilkilder tilkommer.
Bare les på BH om alle som har problemer med GV.
 
  • Liker
Thomas59
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.