Heisann!
Skal flytsparkle hjemme og vil helst unngå å kjøpe for lite flytsparkel. Er en trøtt småbarnsforelder der hodet ikke helt er på plass alle ganger (føles ikke engang som om det er i samme kommune). Det er et nybygg med betonggulv som skal flytsparkles. Det skal legges fliser i gangen og parkett på soverommet. Det trenger med andre ord ikke ha fall, bare være plant. Tok bare en flytsparkel fra internett som eksempel.

Areal som skal flytsparkles: 25m2
KDX flytsparkel 25 kg forbruk: 1,7kg/mm/m2
Beregnet tykkelse: 5mm
Forbruk: 25*1,7*5 = ca 213 kg
Antall sekker: 213 /25= 8,5 stk

Holder dette virkelig eller har jeg regnet riktig? Et par bekjente flytsparklet sitt bad med fall og det gikk med ca 1,3 tonn flytsparkel (badet var ikke overdrevent stort). Går det an å flytsparkle ytterligere et lag hvis jeg oppdager at det var for lite med 5mm?

MVH
//Mort

Din matematikk stemmer. Med de tallene du har angitt ovenfor vil vekten være ca. 213 kg.
Jeg kan derimot ikke vurdere om det holder med 5 mm, den kunnskapen har jeg ikke.

Det går an å legge på mer flytspackel hvis du skulle trenge det. Du må imidlertid påføre en primer og sjekke på posen hva som er minste høyde.

• Liker
forgivness
  • Laddar…
Risikoen med å legge tynt er at man "kopierer" underlaget, man flytter opp feilene 5mm bare.
Det beste er å ha flere bøtter så man kan blande mye før man sprer ut den første, og noen som blander resten.
Dra ut med tannsparkel og pinnrulle overflaten, da burde det bli bra.

• Liker
Bengt Svensson
  • Laddar…
For å gi tilbakemelding gikk det med 28 sekker og det ble mellom 5-10mm tykkelse på flytesparkelen. Det var litt slit og heldigvis leide vi en større mikser.

M

• Liker
MVJK og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.