49.672 lest ·
23 svar
50k lest
23 svar
Regn om limtredrager til stålbjelke
Den er midlertidig låst, se høyre hjørneB bossespecial skrev:Ligger balken bare løst på bjelkene? Som det ser ut nå finnes det ingenting som styrer balken eller dens opplegg i sideveis retning. Ulempen med IPE-bjelker er at de er vippingsutsatte (sikkert ikke dimensjonerende i ditt tilfelle). Jeg foreslår du skal stag overflensen langs hele balken på begge sider, for eksempel med vinkeljern som du skrur opp i takkonstruksjonene og presser mot overflensen.

Samme sak på andre siden så den kommer ingen vei for øyeblikket.
Kommer låses fast ordentlig når den kles inn, men det finnes ingen takkonstruksjon å snakke om. De er i spon...
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Ok, den lille klossen så jeg ikke. Å bruke innkledningen som staganse er ikke å anbefale, like lett som det er å kle inn bjelken, like lett er det å kle av den. Er overetasje gulvbjelker også laget av spon?
Mener altså at den kommer til å festes ordentlig i forbindelse med at den blir kledd inn.B bossespecial skrev:
Ja, overetasjens bjelkelag er spon. Modulhus fra Ådalshus.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Det trengs ikke i dette tilfellet, generelt små laster i vanlige villaer. Men absolutt, livavstivninger har man ved opplag på bjelker med slanke liv
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nja, ville jeg si. Gipsbekledningen krever en form for stamme som også gipsen på undersiden kan skrus i. Den bør nok ikke være klemt inn i bjelken. Du må regne med at det bygger ut på bredden, om du vil holde høydeøkningen så lav som mulig.
Klikk her for å svare

