Hei,
Har fått hjelp av en konstruktør (på en byggevarehandel) til å beregne hvilken bjelke jeg trenger for å bære av en vegg. Dessverre regner de bare i limtre, og det gjør at bjelken blir for høy.
Jeg har prøvd å finne noen som konverterer limtre til stål, men finner ingen.
Noen som er kyndige i dette og kan svare på hvilken stålbjelke som er ekvivalent til 115*315
Spennet vil bli ca. 3000 mm, bjelken bør være 3250.
Det går ikke an å gjøre slike sammenligninger uten å vite hva som skal være dimensjonerende, bruddgrensen eller bruksgrensen (dvs nedbøyningen). Limtre og stål har helt ulike egenskaper i disse henseender. En limtrebjelke på 115x315 klarer et maksimalt moment på ca 40 kNm. Ved et spenn på 3 m tilsvarer det en utbredt last på ca 3600 kg/m. Med denne lasten klarer limtrebjelken også å holde nedbøyningen under 10 mm. For å klare lasten holder det med en HEA 140, men for å klare nedbøyningen kreves en HEA 180. Jeg vil imidlertid stille spørsmål ved om den som har hjulpet deg virkelig har regnet riktig. 115x315 på 3 meter er ganske kraftige saker.
Denne veggen er det som skal ned. Åpningen kommer til å bli 3000mm.
Bredden på huset er 9200mm. Taket har 45 graders helling.
Overetasjen ser ut i henhold til dette
Bjelkelaget er i sponplater, egentlig alt i huset er spon.
I 1982 ser det ut som man har plukket ned deler av veggen og åpnet opp og båret av veggen med denne bjelken
Vil huske at det var denne infoen jeg ga på byggevarehuset.
Det går ikke an å gjøre slike sammenligninger uten å vite hva som skal være dimensjonerende, bruddgrensen eller bruksgrensen (altså nedbøyningen). Limtre og stål har helt forskjellige egenskaper i disse henseende.
En limtrebjelke på 115x315 klarer et maksimalt moment på ca 40 kNm. Ved en spennvidde på 3 m tilsvarer det en utbredt last på ca 3600 kg/m. Med denne lasten klarer limtrebjelken også å holde nedbøyningen under 10 mm. For å klare lasten rekker det med en HEA 140, men for å klare nedbøyningen kreves det en HEA 180. Jeg vil likevel stille spørsmål ved om den som har hjulpet deg virkelig har regnet riktig. 115x315 på 3 meter er ganske solide saker.
Tipper at han som har regnet ville ha både bukseseler og livrem.
Bjelken skal bære halve bjelkelaget ovenfor samt egenvekten hos veggen ovenfor, men antagelig ingen taklast. Det er maksimal nedbøyning som er dimensjonerende siden gulvet ovenfor berøres. Litt grovt regnet kommer jeg frem til at det burde rekke med en limtrebjelke som er 115x225. Man kan redusere bjelkehøyden ved å velge en bredere bjelke. For en mer nøyaktig beregning trengs en målsatt seksjonstegning. Jeg synes du skal droppe tanken på stålbjelke. Du vinner nesten ingenting på det, og alt blir bare mer komplisert.
Bjelken skal bære halve bjelkelaget ovenfor samt egenvekten til veggen ovenfor, men antagelig ingen taklast. Det er den maksimale nedbøyningen som er dimensjonerende siden gulvet ovenfor berøres. Litt grovt regnet kommer jeg frem til at det burde holde med en limtrebjelke som er 115x225. Man kan komme ned i bjelkehøyde ved å velge en bredere bjelke. For en mer nøyaktig beregning trengs en målsatt seksjonstegning. Jeg synes du skal droppe tanken på stålbjelke. Du vinner nesten ingenting på det, og alt blir bare mer komplisert.
Jeg har fått tak i en I140 bjelke til riktig bra pris og tror ikke det er spesielt vanskelig å få den på plass. Hadde forbi en kompis som har båret av egne vegger og han "trodde" en I120 bjelke ville holde.
Hva mener du med I140? Hvis det er en IPE 140, er den ikke tilstrekkelig. Du må opp til IPE 160. Med dobbel gips som brannisolerende, er du oppe i en høyde på minst 183 mm.
"Klart"
Gikk riktig smidig med en skiveløfter og 4 stempler. Vi var 2 personer.
Når jeg har bestemt hvor lang veggen skal bli, så skal jeg sette inn noen flere stendere på siden. Men med OSB og gips så vil ikke den der bjelken bevege seg noe.
Ligger bjelken bare løst på bjelkelaget? Som det ser ut nå finnes det ingenting som styr bjelken eller dens lager i sidelengs retning. Ulempen med IPE-bjelker er at de er tilbøyelige til å vippe (sikkert ikke dimensjonerende i ditt tilfelle). Jeg foreslår at du skal avstive overflensen langs hele bjelken på begge sider, for eksempel med vinkeljern som du skrur opp i takbjelkene og presser mot overflensen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.