Ligger i startgropa med å bygge en vedovn og skorstein.
Skorsteinen blir rustfritt rør og ovnen en slags cortenkonstruksjon.
Hva gjelder av regler?
Om huset hadde en maurstokk (ja faktisk, full av hestemaur!) som er revet, må man fortsatt melde dette til bygningsnämnda.
Holder det med 60 mm isolasjon ved takgjennomføringen? Noen har anbefalt 80 mm.
Inspeksjon av feiemester – høres dyrt ut. Og kan man feie selv?
Finnes det noe verdi på hvor mye varme man får ut av en skorstenspipa per meter?
Er det f.eks. noen fordel å føre skorsteinen skrått for å få lengre rør?
Gud med spørsmål, jeg blir helt utbrent...
Skorsteinen blir rustfritt rør og ovnen en slags cortenkonstruksjon.
Hva gjelder av regler?
Om huset hadde en maurstokk (ja faktisk, full av hestemaur!) som er revet, må man fortsatt melde dette til bygningsnämnda.
Holder det med 60 mm isolasjon ved takgjennomføringen? Noen har anbefalt 80 mm.
Inspeksjon av feiemester – høres dyrt ut. Og kan man feie selv?
Finnes det noe verdi på hvor mye varme man får ut av en skorstenspipa per meter?
Er det f.eks. noen fordel å føre skorsteinen skrått for å få lengre rør?
Gud med spørsmål, jeg blir helt utbrent...
Ta dit en feiermester. Har man ikke råd med en tusing for dette skal man nok glemme å installere ovn. Kåken brenner kanskje ned siden gjerrighet som kjent bedrar visdommen...
Hva jeg husker så kreves det byggemelding for å installere en ovn, og den koster vel typ 1500:-
Så er det vel bra å trykkteste kanalen, dette er dog ikke et krav, men det er jo greit å vite at den er OK, dette koster vel drøyt 1000-lappen
Når jeg spurte om det samme sa feieren, visst får du feie selv, men jeg kommer en gang per år uansett
Så er det vel bra å trykkteste kanalen, dette er dog ikke et krav, men det er jo greit å vite at den er OK, dette koster vel drøyt 1000-lappen
Når jeg spurte om det samme sa feieren, visst får du feie selv, men jeg kommer en gang per år uansett
Isolerte med 80mm steinull(beggad) på en halvmeterseksjon av 150x2 rf-rør. Brant på med en tiokilowatts propanbrenner i ti minutter i pipen(sen ble det for varmt i verkstedet).
Temp inni røret: 720 grader - utenpå midtseksjonen der flensen for yttertaket var festet: 45 grader. Bør jo nesten fikse en pipebrann...
Steinull er bra greier!
//jj
Temp inni røret: 720 grader - utenpå midtseksjonen der flensen for yttertaket var festet: 45 grader. Bør jo nesten fikse en pipebrann...
Steinull er bra greier!
//jj
Medlem
· västra götaland
· 3 innlegg
Du har ikke fått vite hvilke mål som gjelder fra selve ovnen til nærmeste brennbare materiale? dvs. hvor langt ut må man legge fliser?
Klikk her for å svare