Nå i morges (onsdag), uten forvarsel, kom selskapet og demonterte rekkverket og tok det med seg. Tilbake er det en rekke borehull og det ødelagte trappetrinnet:
Vi kontaktet dem og meddelte at vi føler vi har to valg:
Det ene er at de kommer hit og måler opp alt på nytt igjen, når vi er til stede, og deretter lager et helt nytt rekkverk. Altså ingen ytterligere bøying, og ingen kapping og deretter sammensveising av to forskjellige deler.
Det andre er at de fyller igjen og reparerer det som har gått i stykker, og så går vi hver vår vei.
Svaret var at de gir lyd fra seg på fredag. Så nå skal det bli spennende å høre hva de sier.
Nei, vi er selvfølgelig ikke fornøyde med hvordan dette har gått og hvordan det har blitt. Men vi må også si at vi er glade og tilfredse med at både kommunikasjon har funnet sted og tiltak har blitt iverksatt veldig raskt. Det er det som gjør at vi likevel vil gi dem en sjanse til å rette opp i alt. Hadde det vært et selskap som drøyer dager med å svare på e-post/sms og deretter drøyer uker med å fikse en skrue, så hadde vi avsluttet bekjentskapet så snart som mulig. Nå er de likevel veldig på hugget, og vi har egentlig ikke hørt noe knurring. Det har bare blitt veldig feil.
Lurer på om det er en god idé at dere vil være til stede ved målingen. Da tar dere også en del av ansvaret. Måler de feil igjen kan de si: men du har jo vært med på det!
Hvorfor skal dere være med når de måler?
Hvorfor får de ikke kutte og sveise? Det er vel slik rekkverket er laget? Det er vel resultatet som er det viktige, ikke veien dit.
Det er (var) fullt normalt å støpe trapper på den måten. Det sparer en hel del betong uten at det blir dårligere, om fornuftig stein brukes. Det ble brukt i alle uarmerte støpinger.
Lurer på om det er en god idé at dere vil være tilstede ved målingen. Da tar dere også en del av ansvaret. Måler de feil igjen kan de si: men du har jo vært med på det!
Det er et godt poeng. Vi ville egentlig bare være med for at vi skal ha samme syn på hvordan rekkverket egentlig skal bygges, men vi vil selvfølgelig ikke ha noe å gjøre med selve målingen. Vi kommer i så fall ikke til å kontrollmåle eller gjøre noe annet som gjør at vi kan bli »medskyldige«. Vi får se hvordan vi gjør.
Hvorfor får de ikke kappe og sveise? Det er vel sånn rekkverket er laget? Det er vel resultatet som er det viktige, ikke veien dit.
Akkurat hvordan rekkverket er laget vet jeg ikke, men det som var avtalt var at rekkverket skulle være i ett stykke (så å si) og ikke monteres på stedet. Overdelen av rekkverket går (eller gikk i alle fall) i en usveiset del fra hjørnet ned til utsmykningen på slutten. Det er mulig å redde den ene halvdelen og gjøre en pen løsning på siste. Vi får se hva de kommer med for eventuelt motbud.
Det kom ingen beskjed på fredag, men med tanke på at det var en inneklemt dag så er det ikke så rart.
I dag kom det en SMS, der det står at de kommer til å reparere trappen på onsdag eller torsdag denne uken. Rekkverket kommer til å bli endret til riktig vinkel og »sendt til omgalvanisering«. Ingen montering vil skje før vi har »godkjent endringen«.
Vet ikke helt hva endringen består i, om de nå ikke mener at den nye og korrekte vinkelen er en endring.
Kan bli en spennende uke dette her. Forhåpentligvis i en positiv retning.
Trappen ble reparert som lovet, selv om det var noen dager senere enn de hadde sagt. Borehullene i siden ble ikke utbedret, fordi disse skulle bli brukt til den nye versjonen av rekkverket. Ble det sagt.
Så hørte vi ingenting. Og ingenting. Inntil jeg plutselig i dag, mens jeg satt på hjemmekontoret, så noen karer bære inn et rekkverk på tomten. Okei, det var jo veldig uventet, siden ingen (som vanlig) hadde varslet oss. Men velkomment, hvis det nå betydde at vi endelig skulle få et rekkverk.
Når jeg kom ut, hadde karene forsvunnet. Rekkverket lå bare på plenen. Og dessverre så det skikkelig dårlig ut også denne gangen:
Jeg vet ikke om vinkelen var korrekt etter trappens helling denne gangen, men det spiller ingen rolle. Det ser jo enda verre ut nå.
Kona ringte opp firmaet og sa at de kunne hente rekkverket igjen. Mannen i telefonen lurte på «hva som var feil nå da», som om det ikke var åpenbart. Da hun påpekte at det var enda mer skjevt nå og så dårlig ut, medga han at han hadde sett(!) det selv før levering. Så vi og firmaet ble enige om at rekkverket skulle hentes, hullene skulle tettes – og så får vi finne en ny leverandør. Nå går det ikke lenger.
Jeg må si at jeg er utrolig overrasket over at noen kan jobbe i en slik bransje, og ha så lav nivå av yrkesetikk at man sender ting til kunden som man vet er dårlig. Vi har allerede klaget to ganger på samme sak. Hva gjorde at de trodde vi ville akseptere feilen den tredje gangen? Hadde det ikke vært enklere/billigere å bare fikse feilen? Nå har de produsert og gjort om et rekkverk flere ganger og kammer hjem null kroner. Eller ja, det blir jo snarere en hel del minus på grunn av produksjon, kjøring, lønninger osv.
Nå vurderer vi om vi tør å hyre flere firmaer eller om vi skal prøve å lage et rekkverk selv, men av tre. Men det blir en annen historie. Kanskje vi kommer tilbake i en annen tråd da.
Trappen ble reparert som lovet, om enn noen dager senere enn hva de hadde sagt. Borehullene i siden ble ikke utbedret, siden disse skulle brukes til den nye versjonen av rekkverket. Ble det sagt.
Så hørte vi ingenting. Og ingenting. Til jeg plutselig i dag, mens jeg satt på hjemmekontoret, så noen karer bære inn et rekkverk på tomten. Ok, det var jo veldig uventet, fordi ingen (som vanlig) hadde varslet oss. Men velkomment, om det nå betydde at vi endelig skulle få et rekkverk.
Da jeg kom ut hadde karene forsvunnet. Rekkverket lå bare på gresset. Og det så dessverre dårlig ut også denne gangen:
[bilde]
Jeg vet ikke om vinkelen var korrekt etter trappens helling denne gangen, men det spiller ingen rolle. Det ser jo enda verre ut nå.
Kona ringte opp selskapet og sa at de kunne hente rekkverket igjen. Mannen i røret lurte på «hva som var galt nå da», som om det ikke var åpenbart. Da hun påpekte at det var enda mer skjevt nå og så dårlig ut, så medga han at han hadde sett(!) det selv før levering. Så vi og selskapet ble enige om at rekkverket skulle hentes, hullene skulle fikses – og så får vi finne en ny leverandør. Nå går det ikke lenger.
Jeg må si at jeg er veldig overrasket over at noen kan jobbe i en sånn bransje, og ha så lav nivå av yrkesetikk at man sender ting til kunden som man vet er dårlig. Vi har allerede klaget to ganger på samme sak. Hva gjorde at de trodde vi skulle akseptere feilen tredje gang? Hadde det ikke vært enklere/billigere å bare fikse feilen? Nå har de produsert og gjort om et rekkverk flere ganger og tjener null kroner. Eller ja, det blir jo snarere en del minus på grunn av produksjon, kjøring, lønninger osv.
Nå vurderer vi om vi tør ansette flere selskaper eller om vi skal prøve å lage et rekkverk selv, men av tre. Men det blir en annen historie. Kanskje vi kommer tilbake i en annen tråd da.
/ Kiwi
Gurimalla!
Typ ikke engang 0 riktig!
Noen har altså laget misfosteret, ment det ser bra ut og sendt det til galvanisering.
Ingen hos dem kan ha sett et trapperrekkverk tidligere.
Man blir litt nysgjerrig på hva det firmaet normalt produserer!
Klart du skia våga ansette et annet firma. I mange sammenhenger er et stålrækkverk mye penere enn et klumpete trærækkverk. Jeg ansatte et firma to ganger for å lage et galvanisert rækkverk og en stålkonstruksjon til trapp. Delvis kompliserte ting som jeg tegnet selv men ble skitbra.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.