Jeg har tenkt å bygge et rom mellom to andre, altså stjele areal og få et tredje rom. Jeg hadde tenkt å bruke sponplate med gips utenpå. Og for at veggene ikke skal bli for tykke, hadde jeg tenkt å bruke 2x2 tommers regelverk. Fungerer det hvis man skal ha elektrisitet i veggen? Hvis man bruker 2x4 tommer blir veggen så tykk at man antagelig velger bort sponplaten og bruker enkelgips. Hva ville dere gjort?

Så videre til dette med lysinnslipp. Jeg har skråtak på loftet og har 1,2 m vegg under det, og min tanke er å sette to overhengte kjellervinduer under der i stedet for å åpne taket. Takvinduer er vel og bra, men jeg er ikke så lysten på det fordi isolasjonen på taket er spon. Tips om dette.
//Micke

bruk 45X70 plyfa+gips 45x45 duger også, men 45x70 er mye bedre, da får du litt isolasjon i veggen også.
ja og vinduet er vel også bra, blir kanskje litt "tykke" vegger bare men det gjør vel ingenting

Ok, blir 45x70 antagelig da. Er usikker på hvordan det blir men plate+gips eller om det bare blir gips.

Jeg bygde med 45x45 pluss osb og gips. Resultatet ble helt OK. Hvis du vil skru opp noe i veggen men samtidig holde nede tykkelsen, så tror jeg på 45x45 med plate og gips snarere enn 45x70 med bare gips.

Funker det med isolasjon og kabelføring i veien da?

Mikael_L
45x45 og OSB/plyfa/spon + gips funker fint. Vil du overarbeide det hele kan du skruelimtre platen mot stenderne. Den sammenskrudde konstruksjonen blir da mye sterkere og stivere enn 45x70 + gips. Men jeg ville nok knapt skruelimet ... :o

Eldosene er ingen problem med 45 stendere, men to doser kan ikke være på samme sted på hver sin side dog.

edit: Eljos VP-2 doser er litt dypere enn mange andre, f.eks. Ed-Wa, målet er valgt slik at dosen kan monteres ved å limes mot den andre siden når det er stenderet med 45x45. Men jeg vet ikke når Eljo har tenkt at man setter doser på kun den ene siden av veggen. ;)

Isolert sett finnes det tilfeller, tilleggsisolering, oppsetning av ujevne vegger osv ...

Sist redigert:
Ok. Når man bygger med 45x45 og la oss si spon og gips, det blir totalt 4 plater lyden skal trenge gjennom, trengs det isolasjon da. Jeg tenker på at rommet blir jo mellom 2 som allerede finnes. Eller blir det 3 rom "i rad" med barn eller så blir det barn, foreldre og barn. Man vil jo ha det så lydløst mellom rommene som mulig.

Mikael_L
Isolasjon gjør veldig lite for lyden mellom rommene, faktisk.
Det demper mest lyd som oppstår i selve hulrommet, litt mindre tromme, typ. For denne effekten trenger det ikke være proppet med isolasjon.

Din tenkte konstruksjon med spon+gips pbs demper derimot lyd mellom rommene mye bedre enn kun gips.
Vil du ha bra lydisolasjon skal du også:
1. Sørge for at alle åpninger mellom rommene, ned til minste sprekk, blir tettet. Dra f.eks. litt akrylmasse overalt der det kan finnes en smal sprekk.
2. Drefte og tette mellom karm og dørhull.
3. Ikke sette elbokser rygg mot rygg.
4. Eventuelt sette gummilist mellom dør og karm.
5. Eventuelt velge bedre dør.

ok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.