Jeg skal rive en vegg i vaskerommet som har fuktskader i regelen mot gulvet, dels etter vann som har kommet oppå gulvet ved vask, og dels fra kapillærsuging fra betonggulvet som er i en kjeller. Gammel dårlig betongplate. Jeg skal bygge opp veggen igjen, skal jeg bygge opp en sokkel med stein først, og deretter legge regelverk på den for å unngå vannskader ovenfra gulvet eller hvordan gjør man det best?

Hva har du for gulv? Sponplate på gulvregler? Støpt?
En sokkel har kapilærsugende effekt så der er ikke løsningen.
Gammel dårlig betongplate=fuktig plate? I så fall drenere og platonmatte eller lignende på utsiden. Har du ikke lyst til det (økonomiske årsaker eller annet) så sørg for at du har luftspalter så konstruksjonen ikke blir innesperret, finnes mange måter å gjøre det på avhengig av hvordan det egentlig ser ut.

Jeg har et betonggulv. Jeg tenkte å først mure opp en sementstein for å få en sokkel på 10-20 cm for å beskytte gipsplater og stendere ved ev. oversvømmelse i vaskeromskummen, og deretter legge en kapillærbrytende sperre oppå steinen og der oppe på veggstenderne.

I mine "amatør ører" så høres det ut som det ville fungere under forutsetning av at din yttervegg, som jeg antar er en betongvegg delvis under jord og uisolert på innsiden, er tørr og godt drenert.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.