Finnes det noen her som vet hvor man kan kjøpe lekter i lerk?

Bauhaus har et begrenset antall dimensjoner.

Hvorfor i hele verden vil du ha regler i lerk? Jeg har vanskelig for å forestille meg noe verre treslag enn lerk der, ettersom det både vrir seg enormt og sprekker veldig lett.

/Kent

Til to prosjekter: Yttertrapp og drivhusramme. Jeg har også hørt om lerkens vidlyftiga fuktrörelser, samtidig står det i boken Nordiske trær og tresorter at lerk har små til moderate bevegelser ved fuktvekslinger, og at det ofte brukes til vinduer i bl.a. Tyskland. Jeg har dog ingen praktisk erfaring, men det ser ut til at du har Snickarboden. Fortell gjerne mer! Ellers heller det mot kjernefuru...

Jeg hadde definitivt valgt kjernefuru...
Det lille jeg har jobbet med lerk har fått meg til å nekte å håndtere det, som sagt vred det seg en hel del i løpet av en måned da det lå og ventet og det var ikke nysaget. Selvfølgelig kan det variere med hvordan det er saget, virkets retning etc men når en halv kubikk i varierende dimensjoner oppfører seg som om det hadde et helt eget liv så blir jeg lei.

Så prøvde jeg å bearbeide det i snekkkeriet, null moro...
Kvae i lerken tettet alle skjærende egger så det ble en del rengjøring.

Forborre og skru er et must, lerk sprekker utrolig lett, dessuten liker jeg ikke flisene man får av det.

Det går sikkert an å finne lerk som er stabil men jeg er ikke kompetent til å gjøre det. Foretrekker furu som jeg kan vurdere samtidig som følelsen av en oljet kjernefuru er meget hyggelig.
For noen år siden rev jeg et drivhus fra 30-40-tallet...
Bygget i nordsvensk kjernefuru og til tross for at det så veldig dårlig ut i fargehenseende så ble det en del virke til vindusrammer av det rivningsvirket. Tett mellom årringene har jeg aldri sett og etter noen pass i høvelen spredte den vidunderlige duften av nybearbeidet furu seg i verkstedet. Virket var som nytt!

/Kent

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.