Hei,
Jeg har tenkt å legge gulv på loftet mitt som i dag er helt uinnredet - bare stamme og isolasjon i dag (rekkehus).
Fikk imidlertid høre i dag at man kanskje ikke bør/får gjøre det på grunn av at det er risiko for fuktskader.
Hvor kan jeg finne ut om jeg kan legge gulv og hvilke krav/regler som følger med det?
Takk!
Jeg har tenkt å legge gulv på loftet mitt som i dag er helt uinnredet - bare stamme og isolasjon i dag (rekkehus).
Fikk imidlertid høre i dag at man kanskje ikke bør/får gjøre det på grunn av at det er risiko for fuktskader.
Hvor kan jeg finne ut om jeg kan legge gulv og hvilke krav/regler som følger med det?
Takk!
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Fuktskader bare på grunn av gulv på loft har jeg vanskelig for å tro. Muligens hvis huset er veldig gammelt og baserer seg på mer eller mindre fri bevegelse av luft og fukt innenfra huset (altså veldig dårlig isolert) ?A _ametist_ skrev:Hei,
Fikk derimot høre i dag at man kanskje ikke bør/får det på grunn av at det er risiko for fuktskader.
Takk!
Ellers kan det imidlertid være slik at det er et fuktig miljø på loftet, så eventuelle ting som du legger på gulvet kan bli skadet.
Hei,klaskarlsson skrev:
Fuktskader bare pga gulv på loftet har jeg vanskelig for å tro. Muligens om huset er veldig gammelt og stoler på mer eller mindre fri bevegelse av luft og fuktighet inni huset (altså veldig dårlig isolert) ?
Så kan det imidlertid være slik at det er et fuktig miljø på loftet, så eventuelle ting som du legger på gulvet kan bli skadet.
Det er et rekkehus som er ca. 14 år gammelt, altså ikke gammelt.
Det finnes lignende rekkehus bygd et stykke herfra av JM, hvor JM uttrykkelig har sagt til kjøperne at de ikke skal innrede loftet.
Så jeg må undersøke om dette gjelder også for våre hus.
Vet noen hvor jeg kan finne ut av dette?
Mvh
Våre hus er bygget av PEAB - og derfra får vi ingen info...A _ametist_ skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Sa de ikke hvorfor?A _ametist_ skrev:
Det kan jo være alt fra at takbjelkene ikke kan ta en last på hanbjelkene, til at en luke som åpnes ofte kan slippe inn fukt osv. - ting som gjør at de ikke kan garantere funksjonen, selv om det egentlig ikke er farlig som så.
At loftet skulle bli utsatt for fukt fordi man legger et gulv, eller kanskje til og med et halvgulv, har jeg veldig vanskelig for å tro: Så lenge man ikke påvirker isolasjonen og luftspalter osv. selvfølgelig.
Men kontakt JM hvis det er deres anbefaling, og sørg for å få en forklaring også hvis de ikke anbefaler det.
Tenkte at det fantes byggnormer som kunne hjelpe her, så jeg lurer på hvor jeg kan finne den infoen.klaskarlsson skrev:
Sa de ikke hvorfor?
Det kan jo være alt fra at takstolene ikke kan ta en last på hanebjelkene, til at en luke som åpnes ofte kan slippe inn fukt osv. - ting som gjør at de ikke kan garantere funksjonen, selv om det egentlig ikke er farlig i seg selv.
At loftet skulle bli utsatt for fukt fordi man legger et gulv, eller kanskje til og med et halvgulv, har jeg veldig vanskelig for å tro: Så lenge man ikke påvirker isolasjonen og luftspalter osv. selvfølgelig.
Men kontakt JM om det er deres anbefaling, og sørg for å få en forklaring også hvis de ikke anbefaler det.
JM kanskje tar helt feil? Eller så har de et poeng…
Vil jo ikke bygge noe som forårsaker skade på huset og ingen forsikring gjelder fordi jeg har gått bort fra byggnormene….
Men vil veldig gjerne utnytte arealet på loftet hvis det er mulig.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Det finnes ingen byggestandarder som sier at man ikke kan ha gulv på loftet i seg selv. I BBR finnes regler om brannspredning og romhøyde og hva som gjelder for loft som boareal osv - men det er helt andre ting.A _ametist_ skrev:Tenkte at det fantes byggestandarder som kunne hjelpe her, så jeg lurer på hvor jeg kan finne den infoen.
JM kanskje har helt feil? Eller så har de et poeng...
Vil jo ikke bygge noe som forårsaker skade på huset og ingen forsikring gjelder fordi jeg har avviket fra byggestandarder...
Men skulle veldig gjerne bruke plassen på loftet om det er mulig.
Det kan jo imidlertid være visse konstruksjoner som gjør det mer eller mindre egnet, f.eks. utforming av takstoler, så det avhenger av hvordan JM har bygget det.
At det skulle "forårsake" fukt på loftet har jeg imidlertid utrolig vanskelig for å tro - påvirker man ikke isolasjonen eller luftingen på loftet ellers så skal det ikke spille noen som helst rolle.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 317 innlegg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2.317 innlegg
Hva er det du tenker deg at du skal bruke loftet til? Skal du innrede det eller er det for lagring?A _ametist_ skrev:Tenkte at det fantes byggnormer som kunne hjelpe her, så jeg lurer på hvor jeg kan finne den info.
JM kanskje har helt feil? Eller så har de et poeng…
Vil jo ikke bygge noe som forårsaker skade på huset og ingen forsikring gjelder for at jeg har gått bort fra byggnormer….
Men skulle veldig gjerne bruke overflaten på loftet hvis det er mulig.
Å bruke del av loftsrommet til f.eks. gamingplass eller gjesterom finnes i tankene, så det er neste spørsmål hva som gjelder da. Har forstått at det må være en viss takhøyde f.eks.klaskarlsson skrev:
Det finnes ingen byggnormer som sier at man ikke får ha gulv på loftet i seg selv. I BBR finnes regler om brannspredning og romhøyde og hva som gjelder for loft som boligareal osv - men det er helt andre ting.
Det kan jo imidlertid finnes visse konstruksjoner som gjør det mer eller mindre hensiktsmessig, for eksempel utforming av takstoler, så det avhenger av hvordan JM har bygget det.
At det skulle "forårsake" fukt på loftet har jeg imidlertid utrolig vanskelig for å tro - påvirker man ikke isolasjonen eller ventilasjonen på loftet ellers så skal det ikke spille noen som helst rolle
Hvor finner jeg dette regelverket?
Men i første omgang kun for oppbevaring.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 166 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.166 innlegg
Skal noen oppholde seg der over lengre tid, spesielt sove, må man tenke på brannsikkerheten. Det skal være mulig å komme seg ut hvis det brenner selv om trappen er røykfylt. I alle fall tidligere krevde det byggetillatelse for å gjøre om et lagringsloft til boligareal.
En bygningskonstruktør kan undersøke hvilken last som loftet tåler.
En bygningskonstruktør kan undersøke hvilken last som loftet tåler.
Ok!BirgitS skrev:
Skal noen oppholde seg der over lengre tid, særlig sove, må man tenke på brannsikkerheten. Det må være mulig å komme seg ut dersom det brenner, selv om trappen er røykfylt. I alle fall tidligere krevde det byggetillatelse for å gjøre om et lagringsloft til boareal.
En byggkonstruktør kan undersøke hvilken last som loftet tåler.
Det finnes en luke i taket, så rømningsvei finnes allerede.
Lasten som loftet tåler må jeg sjekke opp. Burde ikke det stå i noen byggetegninger (rekkehuset er jo relativt nytt, våre 14 år så tegningene bør jo finnes?)?
Forsto at det også finnes krav til f.eks. takhøyde, eller?
Burde jo finnes en person jeg kan snakke med for å få svar på dette hos noen bygningsavdeling eller så. Hvor kan jeg finne denne personen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 166 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48.166 innlegg
Finner man takluken om det ikke er strøm?
Er det lett å komme seg ut gjennom den?
Det er nok ganske vanlig at byggesaksavdelingene har åpen mottakelse av og til eller at det går an å bestille tid med en saksbehandler.
Er det lett å komme seg ut gjennom den?
Det er nok ganske vanlig at byggesaksavdelingene har åpen mottakelse av og til eller at det går an å bestille tid med en saksbehandler.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Luke i taket, med stige eller trapp er en ting - men så må det også finnes en sikker vei ned fra taket.A _ametist_ skrev:Ok!
Det finnes en luke i taket, så rømningsvei finnes allerede.
Lasten som loftet tåler trenger jeg å sjekke opp. Burde ikke det stå i noen bygningstegninger (rekkehuset er jo relativt nytt, våre 14 år så tegningene bør jo finnes fortsatt?)?
Forstod at det også finnes krav på f.eks. takhøyde, eller?
Burde jo finnes en person jeg kan snakke med for å få svar på dette hos noen bygningsmyndigheter eller så. Hvor kan jeg finne denne personen
For konstruksjonen benyttes med fordel en konstruktør som kan komme og se på konstruksjonen (og sjekke tegningene) og deretter komme med et forslag. Minstehøyden på et boligareal er 1,9 m, har dere lavere så må dere heve taket. Byggetillatelse vil sannsynligvis kreves for disse tiltakene.
Jeg isolerte mitt rekkehusloft for noen år siden, men da med målsettingen om IKKE å gjøre det til oppholdsrom og diskuterte med kommunens byggesaksavdeling i et par måneder om hvordan jeg kunne gå frem for å slippe å omklassifisere området og slippe byggetillatelse osv, uten at jeg bare ønsket å isolere for å få bedre lagring.
Til slutt gikk det: dels er området < 1,9 m i høyde. Det er ikke innredet for beboelse og ingen vinduer finnes, men det finnes en permanent loftstrapp, den er bak en branndør (som kreves om det er over 2 etasjer). I mitt tilfelle trengtes heller ingen inngrep i den bærende konstruksjonen og loftet var allerede ment for lagring, så ingen endret bruk.
Avhengig av tenkt bruksområde er et uisolert kaldt loft ganske dårlig for oppbevaring - alt der oppe utsettes for skiftende høye og lave temperaturer og varierende luftfuktighet, noe som faktisk bryter ned alt organisk ganske raskt - lakkerte møbler for eksempel har en tendens til at lakken begynner å sprekke, plast- og tekstilmaterialer brytes ned og alt blir ofte skittent og støvete - hvis det er bygget riktig med god ventilasjon, fordi støv føres inn med den nye luften via vinden. Dessuten bør man ikke dytte opp masse ting og saker som kan hindre/påvirke negativt den viktige selvtrekksventilasjonen. Hvis man ikke har hatt fuktproblemer før, kan man få det da.
Klikk her for å svare