Holder på å ordne kjelleren og kommer i dette prosjektet til å sette opp en vegg for å avgrense et rom. Jeg bruker stålskinner/stålstendere +gips. Ved dørkarmen blir det trestendere. På gulvet skal det bli fliser direkte på platen, ingen gulvvarme.

Mitt spørsmål er, skal jeg bygge opp veggen før jeg legger fliser eller motsatt. Ser fordeler med begge fremgangsmåtene og helst skulle jeg bygge veggen først, men noe i meg sier at det er bedre å begynne med gulvet...

Dere som har orket å lese helt hit, hva sier dere? :)

Jeg ville nok satt opp veggen først. Setter du fliser først, er det alltid en risiko for at flisene sprekker når du fester gulvskena for veggskinnene. Dessuten liker jeg følelsen av å ha forskjellige gulv til forskjellige rom. Når jeg har satt opp egne innervegger, har jeg alltid begynt med å sage opp gulvet for bunnskinnen. Det forenkler den dagen man vil bytte gulv i ett av rommene.

Men jeg er bare en glad amatør selv, så jeg har ikke et definitivt svar å gi deg. Videreutvikle gjerne dine egne ideer om fordeler og ulemper.

Blir at jeg setter veggen først. Ulempen, som jeg ser det, med å gjøre det er om jeg, mot formodning, kommer til å ville rive veggen en gang. Kommer til å gjøre slik at jeg kapper platene så det blir enkelt å fylle igjen det tomrommet som blir ved eventuell riving.

Så hva som er en byggeteknisk korrekt utførelse har jeg ingen anelse om.

Du kan jo legge flisen først om du vil å så limer du gulvskinnen på flisen med typ pl800 sen. Da kan du jo om du vil rive veggen en gang også få bort gulvskinnen uten at det er hull i flisen. Dog et jævla arbeid å få løs skinnen å så få bort limet men det går.

Finnes det noen tanke på å kanskje ville rive veggen, ville jeg også lagt flisene først og deretter satt dobbelsidig tape (holder for mer enn man tror). Vil jeg så ha ytterligere feste, ville jeg satt skruer i fugene, og den dagen jeg vil rive veggen, trenger jeg bare fylle i litt fugemasse.......

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.