Hei!

Holder på å renovere vår vaskerom i kjelleren.

Er ikke så begeistret for pussveggen (yttervegg) så valgte å lekte opp denne med ubehandlede 45x45 lekter som jeg hadde til overs fra et tidligere bygge. Har satt svillepapp bak lektene mot pussen. Denne konstruksjonen er jeg ikke særlig bekymret over når det gjelder fuktskader eller lignende, men det jeg er litt usikker på er hvilken kledning man skal velge.

Står i valget mellom panel eller gips.

Hva ville dere valgt? Begrunn gjerne hvorfor valget også.

T
Hva mener du med "panel" og om du tenker å gipspanele, hva har du tenkt å gjøre så? Når ble det sist dreneret og hvordan ser ventilasjonssituasjonen ut?

Selv om du ikke er så bekymret for stenderne så ville jeg tenkt på hva som skjer når det blir fuktig bak kledningen. Det er ikke bare fukt gjennom kjellermuren, men også en vaskerom så fukt kommer det til å bli og det er stor risiko for mugg og at gipsplater buer om de blir fuktige på baksiden osv.

Hvis vi ser bort fra stenderne så ville jeg nok satt en fibercementplate og muligens hatt en form for ventilasjon bak. Tenker at man kan avslutte platen noen centimeter fra gulv og tak for å få fri luftgjennomstrømming bak platene.

T Testarn skrev:
Hva mener du med "panel" og hvis du tenker å plate med gips, hva tenker du gjøre deretter? Når ble det drenert sist og hvordan ser ventilasjonssituasjonen ut?

Selv om du ikke er så bekymret for stenderverket så ville jeg fundert over hva som skjer når det blir fuktig bak kledningen. Det er ikke bare fukt gjennom kjellerveggen, men det er også et vaskerom, så fukt vil det bli, og det er stor risiko for mugg, samt at gipsplater vil bule hvis de blir fuktige på baksiden osv.

Hvis vi ser bort fra stenderverket så ville jeg nok satt opp en fibercementplate og muligens hatt en form for ventilasjon bak. Tanken er at man kan avslutte platen noen centimeter fra gulvet og taket for å få fri luftgjennomstrømning bak platene.
Det ble drenert i 2019 med isodrän, så dreneringen er relativt ny.

Vet ikke helt hvordan jeg bedre skal forklare hva jeg mener med panel eller gips enn hva jeg allerede har gjort. Hva jeg bør sette utenpå stenderne, hvilken kledning veggen skal få.

Har tenkt litt mer siden innlegget ble postet i går, og det heller mer mot å sette ytterpanel som vegg med kanskje 2-3mm glippe mellom hver planke. Kommer også til å sette ventilerte gulvlister og en ventil i overkant på veggen slik at luft kan sirkulere bak.

Du nevnte fibercementplate, det tar jeg med meg. Et alternativ som jeg helt hadde glemt bort.

Ikke så vellykket å sette trelekter mot kjellervegg, deretter lukke inne med plater. Det var en slik konstruksjon vi måtte fjerne fra vår kjeller for ca. 15 år siden pga. mugg og råte i trelektene - doggpunktet flyttes innover i rommet og det risikerer å bli fuktpåvirkning. Nå hadde vi ikke utvendig isolert grunnmur, men slik jeg ser det, trenger en kjellervegg å kunne puste via diffusionsåpent lag (fliser, silikatmaling el likn), fukt suges opp i veggene også via fundamentet.

Min oppfatning er at man skal bruke stålstendere hvis det skal bygges på kjellervegger eller -gulv, og selvsagt ikke-organiske platematerialer som fibercement.

T
Jeg mistenkte at du mente noen form for trepanel (bord), men for ikke å gjøre feilen med å anta noe som ikke stemte, tenkte jeg å spørre. Det finnes jo andre typer av panelplater man kunne tenke seg.

Panelbord for fasader er ikke alltid så tørre som de man vil ha til innendørs bruk, så det er en risiko for at de vil krumme seg i en eller annen retning når de kommer inn (selv om det er en vaskerom).

Din tanke om å sette dem med litt avstand gjør at det blir litt ventilasjon og reduserer risikoen for råte og mugg, så det er nok bra.
For å bare ta opp en sak til, så kan det være at det blir et veldig fint sted for edderkopper og andre småkryp. Jeg vet hvor mange edderkopper vi har i kjelleren og vaskerommet vårt, og da har jeg likevel prøvd å holde små hulrom til et minimum og gått rundt med støvsugeren med jevne mellomrom.
Det du tenker å gjøre blir vanskelig å rengjøre fra støv, spindelvev og kryp.

Hva er det som er galt med pusset? Er det ikke bedre å fikse den opp i stedet, evt. å sette opp fliser?

• Liker
DE73
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ikke så vellykket å sette trelekter mot kjellervegg, for så å stenge med plater. Det var en slik konstruksjon vi måtte fjerne fra vår kjeller for ca 15 år siden pga mugg og råte i trelektene - duggpunktet flyttes innover i rommet og det risikerer å bli fuktskader. Nå hadde vi ikke utvendig isolert grunnmur, men slik jeg ser det, trenger en kjellervegg å kunne puste gjennom et diffusionsåpent sjikt (fliser, silikatmaling el lignende), fukt suges opp i veggene også fra grunnsulen.

Min oppfatning er at man skal bruke stållekter hvis det skal bygges på kjellervegger eller -gulv, og selvfølgelig uorganiske plate materialer som fibersement.
Forstår hvordan du mener, men da jeg har bunnfyllingslist bak lekterne, forhindrer de at fukten trenger inn i lekteren. Sånn bygde man alltid før (av den erfaringen jeg har), og ser egentlig ikke noe galt med det. Så er jeg enig i at stålregler kanskje hadde vært et bedre alternativ. Men siden jeg hadde trevirket hjemme, valgte jeg denne veien.

Luften kommer ikke til å bli innesperret bak, blir det ytterpanel blir det små sprekker mellom hver planke. Velger jeg en plate (f.eks. fibersement som foreslått over) kommer jeg til å skjære ut platen i bunn og topp mellom hver regelparti og sette inn en ventilasjon så luften kan sirkulere fritt.

Trist at dere måtte rive, men mistenker at man i deres tilfelle hadde satt lekterne direkte mot yttervegg og at det manglet ventilasjon helt?

C Chokladmonster skrev:
Hva er det for feil med pussen? Er det ikke bedre å pynte på den i stedet, evt. sette fliser?
Jeg skal villig innrømme at jeg er totalt verdiløs på å pusse, og tilbudene jeg har fått inn er langt ifra rimelige etter min mening. I det minste ikke verdt prisen for en enkel vaskerom på ca 4 m2.

T Testarn skrev:
Jeg mistenkte at du mente noen form for trepanel (planker), men for å unngå å gjøre feilen med å anta noe som ikke stemte, tenkte jeg å spørre. Det finnes jo andre typer panelskiver man kunne tenke seg.

Panelplanker for fasader er ikke alltid så tørre som de man vil ha for innendørsbruk, så det er en risiko for at de vil vri seg i noen retning når de kommer inn (selv om det er et vaskerom).

Din tanke om å sette dem med litt avstand gjør at det blir litt ventilasjon og reduserer risikoen for råte og mugg, så det er nok bra.
For å bare nevne en ting til, kan det være at det blir et veldig fint rom for edderkopper og andre småkryp. Jeg vet hvor mye edderkopper vi har i kjelleren og vaskerommet, og da har jeg uansett forsøkt å holde små hulrom til et minimum og går rundt med støvsugeren med jevne mellomrom.
Det du tenker å gjøre vil bli vanskelig å rengjøre fra støv, spindelvev og kryp.
Absolutt, bedre med det sikre enn det usikre.

Vi har ingen problemer med edderkopper i dag, men de våger seg kanskje frem som du skriver med en slik konstruksjon.

Hva tror du om ditt forslag med fibercementskive og så sette en ventil mellom hver regelparti, en mot gulvet og en opp mot taket? Da blir jo luften ikke innestengt og kan sirkulere fritt?

T
Bra for dere at dere ikke har edderkopper - for meg spiller det ikke så stor rolle annet enn at man må støvsuge litt nett nå og da, men det finnes andre i huset som ikke er så begeistret :P

Det er klart at man kan sette ventiler i hvert rom, da vil det være litt luftbevegelse/luftutveksling, se bare til at de har insektsnett og så tette mot tak og gulv mot kryp.

• Liker
Andreas9090
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Bra for dere at dere ikke har edderkopper - for meg spiller det ikke så stor rolle annet enn at man må støvsuge litt nett nå og da, men det finnes andre i huset som ikke er så begeistret :p

Det er klart at man kan sette ventiler i hvert rom, da kommer det til å være litt luftrørsle/luftutveksling, bare sørg for at de har insektsnett og så forsegle mot tak og gulv mot kryp.
Min kone er veldig glad for det i alle fall. Du skal ha stor takk for innsikten. Blir som du foreslo med fibercementboard og at jeg ventilerer opp det :)

• Liker
Testarn
  • Laddar…
Andreas9090 Andreas9090 skrev:
Forstår hvordan du mener, men da jeg har syllpapp bak stenderne forhindrer de at fuktigheten trenger inn i stenderen. Sånn bygde man alltid før (av den erfaringen jeg har) og ser egentlig ingen feil med det. Så er jeg enig i at metallstendere kanskje hadde vært et bedre alternativ. Men siden jeg hadde treverket hjemme valgte jeg denne veien.

Luften vil ikke bli stengt inne bak, blir det ytterpanel blir det små gliper mellom hver planke. Velger jeg en plate (f.eks. fibersement som foreslått ovenfor) vil jeg skjære ut platen i bunn og topp mellom hvert stenderavsnitt og sette en ventilasjon slik at luften kan sirkulere fritt.

Trist at dere måtte rive, men mistenker at man i deres tilfelle hadde satt stenderne direkte mot yttervegg og at det manglet ventilasjon helt?
Problemet som kan oppstå er at luften blir ganske stillestående bak platene og da kan luftfuktigheten øke til det begynner å vokse svartmugg på trestendere og eventuelt gipsplater, spesielt om du har papp på gipsplatene.
Å bare ha åpninger oppe og nede kan fungere, men det er langt fra sikkert, så å koble det mot en mekanisk ventilasjon er å foretrekke, spesielt siden du etterlater organisk materiale bak platene.

Når du kler inn veggen så endrer du også veggens isolerende egenskaper og flytter duggpunktet innover i rommet, men nå har du jo Isodrän utvendig så det er nok en liten risiko for at det skaper problemer.

Jeg ville personlig ikke lagt noe organisk mot en yttervegg og så kapslet det inn med risiko for stillestående luft (eller mer eller mindre stillestående luft).

anders07 anders07 skrev:
Problemet som kan oppstå er at luften blir ganske stillestående bak platene, og da kan luftfuktigheten øke til det begynner å vokse svartmugg på trestendere og eventuelt gipsplater, spesielt hvis du har papp på gipsplatene.
Å bare ha åpninger oppe og nede kan fungere, men det er langt fra sikkert, så å koble det til en mekanisk ventilasjon er å foretrekke, spesielt siden du etterlater organisk materiale bak platene.

Når du kler inn veggen så endrer du også veggens isolerende egenskaper og flytter duggpunktet innover i rommet, men nå har du jo Isodrän utvendig, så det er nok en liten risiko for at det forårsaker noe problem.

Jeg ville personlig ikke lagt noe organisk mot en yttervegg og så kapslet det inn med risiko for stillestående luft (eller mer eller mindre stillestående luft).
Er enig med deg og velger dermed å avstå fra gipsplatene av den grunnen. Jeg kommer til å bruke fibercementplater i stedet og sette ventiler mellom hver stender. :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.