4.254 lest ·
11 svar
4k lest
11 svar
Regle opp 120 m2 på betong - hvordan finne rett virke?
Skal snart rive ut 150 m2 ujevnt gulv oppreglet på betongdekke (overetasje) for å legge inn en gulvvarmeløsning på 120 m2 av dem. Overflaten på gulvet ligger i dag ca 165 mm over platen og jeg trenger å senke det til 12 cm for å komme i riktig høyde for de kommende skyvepartiene og balkongdørene. Dessuten vil jeg senke taket 5 cm og vil ikke miste takhøyde (270).
Fram til i dag har reptilhjernen fullt og helt vært inne på å:
Avrette den grovstøpte platen med ca 1 cm avrettingsmasse. Snakket med en gulvfirma og de skulle ha 23 000 med ROT-fradrag for dette, noe jeg synes er ganske billig med tanke på hva sparkel koster. På dette hadde jeg tenkt å legge 30 mm isolasjon + 50 mm sporet isolasjon for gulvvarmesløyfer+plater og parkett. De sporede platene og platene (170 m2) har jeg allerede kjøpt for 15 000 (mindre enn halve prisen) av en bekjent som rev dem ut av et hus som skulle flyttes.
Summa summarum ville undergulvet lande et sted mellom 35 og 40 000 kr (avretting+isolasjon+plater) FORDEL: et garantert plant gulv for mange år fremover. ULEMPER: dyrere enn kokain.
I dag begynte jeg å se litt på hva det ville koste å regle opp gulvet med tre (45x70) og deretter spikre glespanel oppå med slange og plate. Med 70 mm isolasjon imellom lander jeg på drøyt 11 500 kr... FORDEL: billig, forholdsvis enkelt. ULEMPER: problemer med gulv som gir etter?? Mer jobb for meg.
Og da er spørsmålet, hvor finner jeg lekter som holder mål? Jeg vil ikke kjøpe 250 m lekter på byggmax som, når jeg har lagt dem, begynner å slå og vri seg så det ikke går å legge gulvet plant. Skal man ta de eksisterende lektene som har sittet i 60 år og kløyve disse til riktig dimensjon?
Noen som har gjort noe lignende eller som har ideer rundt konstruksjonen?
Noen foreslår sikkert Nivellgulv, men det går fett bort da det ville koste meg cirka 2 milliarder og dessuten har jeg ingen fuktproblemer.
Fram til i dag har reptilhjernen fullt og helt vært inne på å:
Avrette den grovstøpte platen med ca 1 cm avrettingsmasse. Snakket med en gulvfirma og de skulle ha 23 000 med ROT-fradrag for dette, noe jeg synes er ganske billig med tanke på hva sparkel koster. På dette hadde jeg tenkt å legge 30 mm isolasjon + 50 mm sporet isolasjon for gulvvarmesløyfer+plater og parkett. De sporede platene og platene (170 m2) har jeg allerede kjøpt for 15 000 (mindre enn halve prisen) av en bekjent som rev dem ut av et hus som skulle flyttes.
Summa summarum ville undergulvet lande et sted mellom 35 og 40 000 kr (avretting+isolasjon+plater) FORDEL: et garantert plant gulv for mange år fremover. ULEMPER: dyrere enn kokain.
I dag begynte jeg å se litt på hva det ville koste å regle opp gulvet med tre (45x70) og deretter spikre glespanel oppå med slange og plate. Med 70 mm isolasjon imellom lander jeg på drøyt 11 500 kr... FORDEL: billig, forholdsvis enkelt. ULEMPER: problemer med gulv som gir etter?? Mer jobb for meg.
Og da er spørsmålet, hvor finner jeg lekter som holder mål? Jeg vil ikke kjøpe 250 m lekter på byggmax som, når jeg har lagt dem, begynner å slå og vri seg så det ikke går å legge gulvet plant. Skal man ta de eksisterende lektene som har sittet i 60 år og kløyve disse til riktig dimensjon?
Noen som har gjort noe lignende eller som har ideer rundt konstruksjonen?
Noen foreslår sikkert Nivellgulv, men det går fett bort da det ville koste meg cirka 2 milliarder og dessuten har jeg ingen fuktproblemer.
Sist redigert:
Jeg skulle ha støpt et finsats med gulvvarme slangen i....
Det hørtes EKSTREMT dyrt ut.
Har tenkt på å støpe en 60 mm betongkake på 20 mm cellplast oppå den gamle betongen, men jeg vet ikke om jeg vil tynge ned bjelkelaget ytterligere.
Sist redigert:
Når jeg bygde mellomgulvet i mitt forrige hus ble det billigere å støpe enn et trebjelkelag med sporede plater og plater.
Isopor og betong er vel en utmerket løsning, jeg så ikke at det var så tykt
Dessuten får det et stumt og godt gulv.
Isopor og betong er vel en utmerket løsning, jeg så ikke at det var så tykt
Dessuten får det et stumt og godt gulv.
Problemet med den konstruksjonen, foruten vekten, er at den eksisterende platen kun er grovstøpt og dermed ikke helt jevn. Derfor er jeg redd for at cellplasten ikke får full kontakt med overflaten og at det er risiko for bomstøping. Alternativet er jo å jevne av platen først, men da er vi tilbake på 23 000 kr for flytesparkling.... Kanskje man kunne jevne av det verste med sand?
Er det åpent nå?
Bilder?
Hvor tykt er bef støping?
Bilder?
Hvor tykt er bef støping?
Nei, det er ikke åpent ennå. Kommer til å flytte ned i kjelleren i mai en gang, og da kommer hele gulvet (og alt annet) i overetasjen til å rives ut. Platteformen er cirka 15 cm tykk, og under finnes et stort dobbeltlastebilsgarasje på 70 m2 og en dobbeltbilsgarasje på 40 m2 (sokkelhus). Spennviddene i lastebilgarasjen (7x10m) gjør at jeg er skeptisk til å belaste platten med ytterligere vekt.
Legger ved et dårlig bilde av det oppreglede gulvet.
Legger ved et dårlig bilde av det oppreglede gulvet.
Sist redigert:
Finnes limtre og kerto virkelig i 45x70? Hvis så er tilfelle, så kan det nok bli veldig dyrt og da faller litt av ideen med å lage rammeverk.
Nivellgulv kanskje? Ellers høres vel celleplast og betong ut som en bra løsning. Så mye veier det ikke og støper du på med 70mm fiberbetong så koster det betydelig mye mindre enn å flytsparkle. Jevn ut platen med sand under celleplasten så holder det.
Enig med GustavW på alt her men ikke angående Nivellgulv pga det er en dyrere løsning som ikke vil bli like stiv og bra som betong.GustavW skrev:
Sjekk med en konstruktør om du er usikker.
Har du ingen bra kontakt kan du sende en PM til meg.
Klikk her for å svare