Hei,

Jeg er i gang med å dekke igjen rørene som finnes i kjelleren (vannbårne radiatorer i huset). De ligger i taket ved veggen, så jeg tenkte jeg skulle dekke dem igjen ved å lage en ramme og sette opp gipsplater. Nå blir jeg litt redd når jeg skal skru fast rammene i taket. Tenk om det finnes vannrør over taket som jeg kan risikere å skru igjennom når jeg fester rammene? Så jeg lurer på om det ville være mulig å lime fast rammene i taket i stedet? Ville det holde?

MVH
Forward

Hva skal du lime i?? noen form av plate? kanskje er det bare jeg som ikke følger med, men om du limer i en gipsplate så sitter det jo, men ikke hardere enn hva papiret sitter fast i selve gipsen. Kan du ikke måle ut lekter og skru i?? skal du uansett dekke til kan du vel åpne opp og se litt, det skal jo uansett dekkes til.
Tenk på å ikke bygge inn rørskjøter i veggen!

Njae det er selve regeln som jeg setter i taket som jeg lurer på om det går å lime. Ser ut sånn her:
2525201015428d236.jpg
Selvfølgelig kommer jeg ha inspeksjonsluker der det trengs. Men på den annen side kunne man jo gjøre som du sa og lage et hull og inspisere om det går noen rør akkurat der. Vet ikke hva materialet i taket heter, men det er ganske tynt og er helt umulig å skru i, må alltid forbores.

Det er ikke slik at du har eternitt i taket, det er ganske tynt og verdiløst å prøve å skru i. Det høres nesten sånn ut, jeg ville anbefale munnbind hvis du skal begynne å rydde i det.

Ettersom rørene er trukket under taket, høres det jo litt rart ut hvis de skulle være over et undertak også, om enn ikke umulig. Er det eternitt ville jeg nok slå et hull med hammeren i stedet for å sage, det blir mindre støv av det, og som vanlig er det jo støvet som er farlig, ikke plata i seg selv.

Men selv undertaksplata sitter jo fast i noe, finn ut hvor, og legg dine lekter på tvers av de du finner, så kan du jo skru dem opp. Håper du skjønner hva jeg mener.

Det burde ikke være noen fare, men man vet aldri hvordan de har trukket rørene opp til etasjen ovenfor :)
Jo jeg forsto hva du mente og det høres ut som en god idé. Man kunne starte fra der de har spikret fast platene, der ville det jo vært veldig rart om det gikk noen rør.

Akkurat så!

B
senk ikke taket mer er mitt tips.
finnes bedre ting å bruke penger på.

Hehe jeg tenkte faktisk det samme!
Men uten å være fordomsfull vet man jo hvem som pleier å komme på slike prosjekter og da kan de jo være vanskelige å stoppe....... :)

B
det stemmer og man gjør akkurat som man vil... :-)
man kan jo bare tipse

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.