Jeg må bare lufte dette her etter en vill diskusjon på jobben :D
Jeg har revet bort plate materialet i innerveggene og blottlagt stendere/gammel isolasjon og skal nå stendere ut 45mm og etterisolere samt trekke ny strøm.

Min tanke var å stendere cc60 og begynne med cc30 for å få en forskyvning og da isolere over de gamle skjøtene for å unngå kuldebroer. Det finnes dog ikke spesielt mange kortbjelker i den gamle veggen, mest stående stendere.

Fra to uavhengige personer har jeg fått rådet å stendere horisontalt i stedet. Da festes hver liggende stender i de gamle stående stendene og gir en mer stabil konstruksjon. Hvordan ser dere på dette? Jeg har aldri sett eller hørt om en horisontal innervegg. :D

Beklager, men tilleggsisolere innvendig vegg? Du mener yttervegg?
Så ja, hele huset mitt er tilleggsisolert som du beskriver, vannrett. Ingen dum idé for å unngå kuldebroer i stendere, enkelt å sette panel og isolasjon på liggende rammeverk.

Stabil konstruksjon er vel en unødvendig diskusjon - Det håper jeg du hadde fra starten! :wow:

Mikael_L
Å korslegge med liggende 45x45 mm på innsiden eller utsiden eller pbs om reisverket er vel i dag det mest vanlige. Akkurat det å bryte kuldebroene reisverket utgjør er en av årsakene. At man får et rom der det går å trekke elektriske rør og slik, er en annen årsak.

I huset jeg oppfører nå, blir det liggende 45x45 pbs, på utsiden blir det fint at deretter spikerlektene for fasadens panel får ordentlig å sitte i.

På innsiden er det enda bedre. Da setter jeg diffustett plast før disse siste 45x45-lektene. Elektrisiteten trekkes raskt og enkelt der, ingen boring i lekter. Vannrette VP-rør er bare å trekke og klamre, loddrette rør trekkes bak de vannrette 45x45 ved å trykke inn plasten og presse isolasjonen bak litt. Dvs ingen hulltaking verken i plast eller lekter.

OBS, skal man ha diffustett plast mellom stående lekter og 45x45 liggende, så må det være minst 90 mm isolasjon (med samme isolasjonsverdi eller bedre) utenfor. Dette for at duggpunktet i veggen ikke skal havne på noe tullete sted.

slacker skrev:
Unnskyld, men tilleggs isolere innvegg? Du mener yttervegg?
Så ja, hele min kåk er tilleggs isolert som du beskriver, horisontalt. ingen dum ide for å unngå kuldebroer i stendere, enkelt å sette panel og isolasjon på liggende stenderverk.

Stabil konstruksjon er vel et unødvendig resonement - Det håper jeg du hadde fra begynnelsen! :wow:
Nei det er innvegg jeg mener :)
Har revet ut alt ned til gulvet pga muggskade, så jeg passer på å tilleggsisolere innenfra. Koster ingenting med 45or og jeg vil også dra ny strøm som blir utrolig lett om man har stenderverk.

Mikael_L skrev:
Å korsregulere med liggende 45x45mm på innsiden eller utsiden eller pbs om regelstammen er vel i dag det mest vanlige.
Akkurat det å bryte kuldebroene som reglene utgjør er en av grunnene.
At man får et rom der det går å trekke rør og slikt er en annen grunn.

I huset jeg bygger nå blir det liggende 45x45 pbs, på utsiden blir det fint at deretter spikreglene for fasadepanelet får ordentlig å sitte i.

På innsiden er det enda bedre. Da setter jeg den damptette plasten før disse siste 45x45-reglene.
Elektrisiteten trekkes raskt og enkelt der, ingen boring i regler. Vannrette VP-rør er bare å trekke og klamre, loddrette rør trekkes bak de vannrette 45x45 ved å trykke inn plasten og presse isolasjonen bak litt.
Dvs ingen hulltaking verken i plast eller regler.

OBS, Skal man ha damptett plast mellom stående regler og 45x45 liggende så må det være minst 90mm isolasjon (av samme isolasjonsverdi eller bedre) utenfor. Dette for at duggpunktet i veggen ikke skal havne på noe dumt sted.
Så det er kanskje ingen dum idé å regulere vannrett på innsiden likevel? Jeg har aldri sett en slik konstruksjon hittil, men alltid gøy å lære noe nytt. Gipsplater man fortsatt stående på vannrette regler eller lar man også gipsen gå vannrett? For min del har jeg allerede revet bort plasten dog og planlegger å sette ny plast innerst.

Takk for bra innspill!

shadowfire skrev:
Nei, det er innvegg jeg mener :)
Har revet ut alt ned til gulvet på grunn av muggskade, så jeg benytter anledningen til å tilleggsisolere innenfra. Koster ingenting med 45er og jeg vil også legge ny strøm som blir utrolig lett hvis man har lektet ut.
Jeg er fra Norrlands skoger så ifølge min kone er jeg rar som sier ting som "skåparna" om "skåpen" på kjøkkenet.
Med andre ord er innvegg for meg veggen mellom f.eks. kjøkken og stue. yttervegg er veggen mellom kjøkkenet og konas rabatt.

For at min rein-passer hjerne virkelig skal skjønne hva du mener så tar jeg det som at det er INNSIDEN på YTTERVEGGEN som du skal isolere! :wow:

slacker skrev:
Jeg er fra Norrlands skoger så ifølge min kone er jeg rar som sier ting som "skåparna" om "skåpen" på kjøkkenet.
Mao er innervägg for meg veggen mellom f.eks. kjøkken og stue. yttervägg er veggen mellom kjøkkenet og konas blomsterbed.

For at min rein-skötar hjerne virkelig skal forstå hva du mener, så tar jeg det som at det er INNSIDEN på YTTERVÄGG som du skal isolere! :wow:
Haha, jeg er også fra Norrland opprinnelig, men i min verden er mellomvägg det du har mellom kjøkken og stue haha.. men JA, innsiden på yttervägg!! d^_^b

Udda løsning og jeg hadde ikke gjort så uten å sette opp stående, liggende gips høres ikke morsomt ut i det hele tatt.
Fasaden er en annen sak fordi man der tilpasser seg for ytterpanelet.
45x45 er dog veldig svaiende så om du kan kjør 45x70 isteden, alternativt spikre 45x45 direkte på eksisterende regelverk og dropp å prøve å bryte kuldebroene, det blir marginalt uansett.

/Kent

Sist redigert:
Mikael_L
Med liggende lekter er nok liggende gips bedre. Så må man likevel finne en løsning der gipsplatene møtes uten lekt bak. Kortler man der har man jo ikke vunnet noe hva gjelder elektrisk trekking eller brutte kuldebroer. Kanskje spikre på plåt for gipsskjøting på 45x45-ene, der platene skal møtes.

Jeg har jo ikke dette problemet, da jeg skal sette OSB først og så gips. Jeg legger OSB'n ned og så setter jeg gips stående som vanlig. Det er bare i ytterveggsjørnene jeg blir nødt til å sette en gipsplåtvinkel (jeg vet ikke hva det heter egentlig).

snickarboden skrev:
eksisterende regelverk og droppe å prøve å bryte kuldebroene, det blir marginalt uansett.

/Kent
Jeg tror faktisk som deg, at nytten med krysslektet hva gjelder kuldebroer er overdrevet.

Ja, jeg funderer også på det der med kuldebroer og hvor sannsynlig det er osv. Dessverre er de gamle reglene ikke reglet i henhold til dagens cc-mål ser jeg nå, så hvis jeg regel på 45'er stående på de gamle reglene, så blir det NM i å skjære isolasjon i stedet.

Nå er jeg litt nyvåken og kan ha gått glipp av noe her, men som snekkarboden foreslo, regel med 45x70 i stedet hvis du skal ha stående reisverk uten kontakt med den gamle veggen, 45x45 risikerer å bli vinglete og skjevt.
Ja, det blir en merkostnad å kjøpe flere regler hvis du allerede har anskaffet 45x45, men den synes jeg nok man kan ta.

Legg 45x45 lekterne cc600mm. Deretter stående gips. Skal du ha dobbel gips så forskyver du skjøtene, da trenger du ikke forsterke skjøtene. Skal du derimot ha enkelgips så forsterker du med T- profiler. Sett ny plast bak 45 lekterne så får du et tett og bra hus.

Mäster skrev:
Nå er jeg litt nyvåken og kan ha gått glipp av noe her, men som snekkerboden foreslo, bruk 45x70 i stedet hvis du skal ha stående reisverk uten kontakt med den gamle veggen, 45x45 risikerer å bli pinglete og skjevt.. Ja, det blir en merkostnad å kjøpe flere lekter hvis du allerede har anskaffet 45x45, men den synes jeg nok man kan ta..
Det var egentlig derfor jeg tenkte på om det var vanlig å legge lektene horisontalt i stedet. Da får jeg jo stivheten selv med bare 45ere. :)

Matti_75 skrev:
Legg 45x45 lektene cc600mm. Deretter stående gips. Skal du ha dobbel gips så forskyver du skjøtene, da trenger du ikke forsterke skjøtene. Skal du derimot ha enkelgips så forsterker du med T- profiler. Sett ny plast bak 45 lektene så får du et tett og bra hus.
Ah, det høres ut som en idé! d^_^b

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.