Hei jeg lurer på hvilke mål man skal bruke når man skal sette opp en ramme for en dørkarm for en 8-21 dør, har dessverre ikke fått tak i selve døren + dørkarmen men trenger å starte arbeidet med å sette opp åpningen for karmen, takknemlig for svar...

8) 800 x 2100 mm, ettersom karmen er mindre med disse modulmålene. ;)

En liten avsporing:

Lurer på når bransjen gikk over til nåværende "standard".

I vårt hus fra 1937 er vinduene 1400 x 1700 mm, hvilket innebar at snekkeren på den tiden måtte lage hullet 1420 x 1720.

ClasseClas
Lurer på om ikke snekkerne selv bygde vinduene på den tiden, kanskje på stedet til og med... ::) ::)

Mja, SÅ platsbygd var det nok ikke på trettitallet.

Takk for svarene...
Et oppfølgingsspørsmål dog,
Trenger man å senke ned dørkarmen i gulvet, mine nåværende (fra -54 er nedsenket i gulv for å passe inn uten terskel, hvordan er det med dagens karmer, mangler de underdel eller hvordan er de konstruert?

En annen ting å tenke på er om du har tenkt å ha klinkers eller annen "tykk" gulvlegging.

Da vil jeg anbefale å heve hullet et par centimeter slik at du kan sette terskelen på gulvet...det blir penest, og du slipper å trikse med en pen tilslutning mot terskelen.

dwedin skrev:
Takk for svarene...
Et oppfølgingsspørsmål dog,
Trenger man å senke dørkarmen ned i gulvet, mine nåværende (fra -54) er nedsenket i gulvet for å passe inn uten terskel, hvordan er det med dagens karmer, mangler de underdel eller hvordan er de konstruert?
Du kan velge terskelutførelse i dag. Enten en flat 8 mm eller en ordentlig terskel. Det avhenger litt av hvilken type ventilasjon man har som styrer hvilken terskel man skal bruke.

En 8*21 karm er 78.5 eller noe høy, antagelig 208.5 om jeg husker riktig, det var en stund siden man monterte karmer. Men akkurat 8*21 lager du et hull på rundt 80-81 cm omtrent.. På oversiden setter du regelen på 211 Drevemargin er A og O, ikke glem drevene...i alle dører...

Jeg har lært meg at karmen er 15 mm mindre enn modulmålet og at hullet skal være 15 mm større.

Dette gir et drevmellomrom på 15 mm på hver side hvis man klarer å lage hullet helt rett. I praksis brukes nok noen mm for å kompensere for at hullet ikke blir helt perfekt.

-- ArneL

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.