hei jeg tenkte å sette opp en ny vegg med ca 1 cm avstand fra den eksisterende veggen med hensikt å lydisolere fra naboen.

tenkte å bruke et lag 120cm gips 12.5mm som jeg allerede har, på 45mm stålprofilen med mineralull imellom.

Spørsmålet er om det holder å sette opp cc60, hvis man vil henge flatskjerm-tv og høyttalere på veggen???

• Liker
Xellvas
  • Laddar…
Sett OSB bak gipsen så får du ingen problemer! Ellers bør du lekte bak TV'en eller feste ved stender.

om man vil slippe OSB og kortlinger og kjører cc40 i stedet blir holdbarheten tilstrekkelig da?

Ikke for å henge opp en tv iallfall, jeg ville jo aldri henge den opp i kun gips. Hvis du vil slippe osb så forsterk iallfall ordentlig der du skal ha tv-en. Det tar jo ingen plass fra rommet hvis det er det du er bekymret for. Men 11 mm føles ikke som noen fare å "stjele". Så finnes det vel også spesiell akustikk-isolasjon tror jeg. Tidsskriftet Gjør det selv hadde en beskrivelse for noen numre siden om hvordan man bygger en lydisolert vegg på "beste" måte.

Det er ikke regelavstanden som avgjør om du kan henge opp en tv eller ikke. Er det bare det så holder cc60 definitivt. Det som kan skape problemer er plate-materialet.

Man kan henge en flat TV i enkelgips med for eksempel mollyplugg. Det holder med c/c 600.

Et tips bare... regla cc45 eller 30 og kjøp 90centimeters plater... uhyre mye smidigere å arbeide med enn 120-diton... Alternativt regla 60, sett osb, og så 90-gips på osb....

Matti_75 skrev:
Man kan henge en flat TV i enkelgips med for eksempel mollyplugg. Det er nok med c/c 600.
Jo, klart at man kan. Men jeg hadde ikke gjort det... Og hvilke ruggig stygge hull det blir da om du vil ta bort TV-en...

petersson79 skrev:
Jo, klart at man kan. Men jeg hadde ikke gjort det... Og hvilke uhyggelig stygge hull det blir da om du vil ta bort tv:n...
Uhyggelig stygge hull?, om man tar en liten avbitertang eller nebbtang og "river av" den synlige "forsiden" på mollyn så kan man pirke inn pluggen i veggen, og får da bare et hull som har samme diameter som pluggen.

Daniel78 skrev:
Ruggigt fula hull?, om man tar en liten avbitertang eller nebbtang og "river av" den synlige "forsiden" på mollyn
så kan man dytte inn pluggen i veggen, og får da bare et hull som har samme diameter som pluggen.
Det er nok mange som betrakter de hullene som "ruggigt fula".

andersmc skrev:
Det er nok mange som betrakter de hullene som "skikkelig stygge".
Men de blir jo ikke verre enn et hull fra hvilken skrue/plugg som helst, så det blir jo til å sparkle eller henge opp
et bilde i alle tilfeller :)

Molly synes jeg er helt fantastiske å bruke på gips, raskt og enkelt montert med riktig verktøy.

Jo, men setter man en sponplate av noe slag bak så slipper man jo de store stygge plugghullene helt...

Mikael_L
Da det nå gjelder lydisolasjon skal TS selvfølgelig sette (minst) dobbelgips.

Og da tar en gipsmolly av god kvalitet vel nesten 100kg i last?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.