Fordi bilen aldri står i garasjen vurderer vi å bygge om den til å ha et Swimspa i stedet. Swimspaen har en glatt bunnplate og jevn vektfordeling. Vekten blir rundt 7,5 tonn på et areal av 8 kvadratmeter. Bassenget skal stå direkte på reisverket og så legger vi noen slags kompositt terrassebord eller så finner vi på en løsning med fliser eller lignende. Tenker å sette inn et "alt i ett" aggregat for ventilasjon med varmegjenvinning samt ha en skikkelig luftavfukter å kjøre etter bad. Oppvarmingen av rommet blir sannsynligvis en luftvarmepumpe da vi tenker å holde samme temperatur i luften som i vannet (27 - 28 grader). Vi varmer huset ellers med fjernvarme og det finnes installert vannbåren varme i garasjen.

Grunnen til at vi kom inn på tanken om å legge opp er at garasjebunnplaten sannsynligvis er lagt med fall til sluk for at smeltevannet skal renne unna. Garasjen er tilknyttet og henger sammen med husets yttervegg som er betong og fasadestein.

Noen spørsmål:
1) Hvilke dimensjoner trenger jeg ha på lektene for å tåle en slik belastning?

2) Hvordan tilpasser jeg lektene for eventuell fall. Veie opp lektene med kiler?

3) Bør reisverket legges helt flytende i garasjen?

4) Vanlige trelekter, trykkimpregnerte, xxx?

5) Kan man / bør man isolere i reisverket, type celleplast eller lignende? Garasjen er bygget i 1961 og har sannsynligvis ingen isolasjon i det hele tatt.

Vi har tenkt å etterisolere garasjen i forbindelse med at vi bytter panel. Når badet står på plass har vi tenkt å erstatte foldedørene med en vanlig dør og bygge igjen åpningen. Vi har også tenkt å bytte ut platetaket mot et med betongpanner som harmonerer med resten av huset. Samtidig som det så setter vi inn ett eller to takvinduer.

Hva sier dere andre? Gal idé? Takknemlig for alle tips!

Om dere skal ha et spa i garasjen synes jeg dere skal gjøre det ordentlig. Hvordan har dere tenkt på all fuktigheten som kommer fra spabadet?

Siden det kommer til å være over 900 kg per kvm og et vanlig trestendergulv er dimensjonert til 20 kg per kvm, er det å foretrekke betonggulv. Men hvis dere skal ha det oppvarmet året rundt, vil man isolere også gulvet. Skal dere ha det oppvarmet?

huggan skrev:
Hvis dere skal ha et spa i garasjen synes jeg dere skal gjøre det skikkelig. Hvordan har dere tenkt på all fukt som kommer fra spabadet?

Ettersom det kommer til å bli over 900 kg per kvm og et vanlig treregelgulv dimensjoneres til 20 kg per kvm så er det å foretrekke betonggulv. Dog, om dere skal ha det oppvarmet året rundt så vil man isolere også gulvet. Skal dere ha oppvarmet?
Har du virkelig lest trådstarten? Som jeg skrev skal vi ha ventilasjonsaggregat med varmegjenvinning samt avfukter. Temperatur på både vann og luft 27-28 grader.

Normalt trebjelkelag for rom uten mellomvegger er dimensjonert for en last på 200 kg/m2, ikke 20. Man kan dessuten ikke sammenligne med de normale tabellene ettersom "pilaravstanden" i dette tilfellet blir mye kortere ettersom regelverket hviler mot betong.

fredl skrev:
Har du virkelig lest trådstarten? Som jeg skrev skal vi ha ventilasjonsaggregat med varmegjenvinning samt avfukter. Temperatur på både vann og luft 27-28 grader.

Normalt trebjelkelag for rom uten mellomvegger er dimensjonert for en last på 200 kg/m2, ikke 20. Man kan dessuten ikke sammenligne med de normale tabellene fordi "plintavstanden" i dette tilfellet blir veldig kort siden regelverket hviler mot betong.
Selv om du har lokk på så kommer det hele tiden fukt fra spabadet så at bare kjøre avfukter kun etter bad blir ikke optimalt. Ser ingenting om noe tettesjikt, skal dette ikke finnes?

Selvfølgelig er det en feilskriving med en 0. Siden dere skal ha oppvarmet da som jeg misset så synes jeg at det er både enklere og blir bedre om du legger cellplast så avretter oppå denne, men sørg for at avrettingsmassen ikke fester i veggene uten at det blir en flytende plate.

huggan skrev:
Selv om du har lokk på, vil det hele tiden komme fukt fra boblebadet, så det å bare kjøre avfukter kun etter bading blir ikke optimalt. Ser ingenting om noe tettesjikt, skal dette ikke finnes?

Det er selvfølgelig en skrivefeil med en 0. Siden dere skal ha oppvarmet, som jeg gikk glipp av, synes jeg det er både enklere og bedre om du legger celleplast og deretter flytesparkler på denne, men sørg for at flytesparklet ikke får feste i veggene, men at det blir en flytende plate.
Har ikke planlagt å sette noe tettesjikt, det vil garantert ikke bli våtere i garasjen av boblebadet enn det blir når man kjører inn en våt bil eller en bil med snø på. Avfukteren er fuktstyrt, så den vil gå når det er nødvendig.

Interessant idé med celleplast. Mener du da at man legger celleplasten tett inntil den eksisterende betongplaten (som har fall mot gulvsluk)? Er tanken å få celleplasten til å følge helningen for deretter å flytesparkle en plan overflate? Med tanke på at det er en gammel betongplate (fra 1961), føles det også noe tvilsomt å sette inn noe så tett inntil. Rett meg om jeg tar feil, men celleplast som tåler den belastningen (rosa styrofoam antar jeg) + flytesparkel blir vel diffusjonstett?

Det eneste jeg egentlig trenger å oppnå er et jevnt trykk mot eksisterende plate og jevne ut helningen. Platen er tilstrekkelig tykk til at den trolig tåler 900 kg/m2. Belastningen av en bil på 1,5 tonn fordeles jo på fire ganske små punktbelastningsflater.

I fremtiden er det ikke umulig at vi bygger et attefallshus på et passende sted i hagen og setter svømme-spaet i. Det ligger imidlertid minst tre år frem i tid, og jeg vil gjerne kunne svømme i mellomtiden..

Selv S80 cellplast tåler ca 2400kg/M2 i langtidslast, er boblebadet rundt eller firkantet? Du kunne bygge en ramme av fuktbestandig materiale ca 10-15cm høyt, som ligger i vater på platen, deretter flytsparkle bort fallet i formen og deretter fylle opp til kanten av formen med cellplast.

Det er rektangulært ca 2,5x4 meter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.