Jeg er på vei til å bygge en enklere brygge på bukker for en innsjø. Jeg har noen tanker rundt bjelkene. Det virker enklest å finne NTR/A merkede "bjelker" med målene 95x95mm. Holder styrken i dem for en konstruksjon med 3 meter lange seksjoner?
95x95 fungerer utmerket. Har du 3m seksjoner så bør du ha en mellomstøtte også, ellers vipper det.
Skal du ta opp brygga om vinteren så holder det med vanlig trykkimpregnert.
Et tips er å ikke fortøye noe i brygga, men la båtene ha egne påler ved siden av brygga, da forlenger du levetiden betydelig.
Skal du ta opp brygga om vinteren så holder det med vanlig trykkimpregnert.
Et tips er å ikke fortøye noe i brygga, men la båtene ha egne påler ved siden av brygga, da forlenger du levetiden betydelig.
Ok, hørte nettopp tips fra annet hold at AB-merket holder for denne typen brygge. Og ja, det stemmer, den skal opp om vinteren. (Ligger i fra slutten av mai til slutten av september normalt sett).
Angående eventuell konstruksjon med 95x95 så vil jeg slippe mellomstøtte. Tanken er å la den ligge på bukker med 3m mellomrom, men det blir i så fall svaiende mener du?
Angående eventuell konstruksjon med 95x95 så vil jeg slippe mellomstøtte. Tanken er å la den ligge på bukker med 3m mellomrom, men det blir i så fall svaiende mener du?
Det blir svaiete. Men mellombukkene kan være enklest mulige, bygg en ramme med 2"3 i bunnen, stolper skrus i denne og en 2"3 som holder oppe planken. Stolpene trenger ikke påles ned i bunnen det holder at bunnregelen hviler mot sanden.
Et annet tips er å skru alt. Jeg har min brygge i saltvann og har brukt DynaPlus skruer med kanonresultat. Lettere å trekke ut når bryggen skal opp.
Et annet tips er å skru alt. Jeg har min brygge i saltvann og har brukt DynaPlus skruer med kanonresultat. Lettere å trekke ut når bryggen skal opp.
Klikk her for å svare