Hei,

Vi skal sette opp en innervegg, og jeg blir ikke helt klok på avstanden mellom stenderne.

Vi skal sette OSB+gips på den ene siden, og den andre skal kles med fliser, så der må vi ha en passende våtromsplate. Skal vi ha CC-300 på veggen da? Vi har 1200-gips, så 450 er ikke et alternativ for oss.

Hvordan velger man avstand mellom stenderne ved døråpninger og andre steder der vanlige CC ikke kan holdes? Hvis man har samme CC som resten av veggen, så vil det vel "mangle" halve stenderbredden plate innover døråpningen hvis skjøten kommer ved døråpningsstenderen, noe som virker smidig. Ser man på denne beskrivelsen, så virker det som de vil at man skal skjøte over døren og da kutte bort masse materiale i stedet. Det virker lite smidig, men kanskje det er slik man må gjøre det?

Tips mottas med takk.

/Ola
 
En vanlig døråpning er 900x2100. Dørforing overlapper ca. fire centimeter, så målet er ikke hogget i stein. Skal du ha doble plater skal du imidlertid gå opp en dimensjon på lektene (som alltid skal være av tre) i døråpningen, for å ha noe å feste karmeskruen i.
 
Ola78
Som jeg forstår det skal dere kun ha en enkelskive gips i våtrommet og da er det c/c 300 som gjelder. Her kan du lese om hvordan du bygger opp en våtromsvegg hos to forskjellige produsenter av gips da de har noen egne plateprodukter utover gipsen. http://www.gyproc.se/g%C3%B6r+det+sj%C3%A4lv/s%C3%A5+h%C3%A4r+g%C3%B6r+du/v%C3%A5trumsv%C3%A4ggar/tre+bra+v%C3%A5trumsv%C3%A4ggar og her http://byggsystem.knaufdanogips.se/system/partitions/pt_specialwalls/weet_room/index.html

Over døren gjør dere slik at dere måler c/c 300 fra siste regel før døren og til reglen over døren, så videre med det målet til dere har kommet til første regel på andre siden av døren. Man må ikke skjøte akkurat midt på døren, 100 mm minst innenfor pleier man å anbefale, les her for eksempel http://www.norgips.se/montage/vaggar/oppningar-skjutdorrar-horn/index1,204.htm der står det at man kan skjøte midt foran med skraveplate, men det er bedre om skjøten ligger inne i åpningen da risikoen for at tapeten sprekker minker.
 
Takk for raske og gode svar. Da blir det CC300 på hele klabbet og da føles det også mer fornuftig å skarve over dører.

Dette skjønner jeg ikke helt dog.

Skal du ha doble plater bør du derimot gå opp en dimensjon på stenderne (som alltid skal være av tre) i døråpningen, for å ha noe å feste karmskruen i.
Vi kommer til å bruke 45x95 på hele veggen, men hva skal økes rundt karmene?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.