Hei!

Har hatt snekkere hos meg som har gjort noe byggarbeid.

De har blant annet satt opp en trestender for å støtte en limtredrager.

Stenderen sitter ca. 30 mm fra murpipa, med en 13 mm gips imellom og ca. 17 mm luft.

Er det greit? Kan jeg sette en minerittplate mellom trestenderen og murpipa?

Ingen varm røykkanal går i skorsteinen. Hvis vi skal ha en, vil vi trekke rør på den andre siden.

Er dette greit? Skal vel ikke trenge å reklamera over arbeidet (det var over ett år siden de gjorde det) og be dem sette inn jernstender i stedet?

Sist redigert:
Totte_S
Vil du ha et helt sikkert svar bør du be feieren se på det, alternativt det firmaet som utfører den obligatoriske brannvernkontrollen (pleier å være feieren). Sier de at det er ok så er det normalt det.
I mine ører høres det helt rimelig ut, du har dels brannskillende gips, dels luftspalte. Høres ut som om det er bedre utført enn i mange andre tilfeller.
Andre faktorer som spiller inn er om det er langt ned eller opp på skorsteinen og hva du fyrer med i skorsteinen, det er slike faktorer som påvirker røykgasstemperaturen, og følgelig temperaturen på skorsteinen, men siden du sier at det ikke går noen varm røykkanel i skorsteinen kan du nok føle deg mer enn rolig med hensyn til dette. Se over resten av brannsikkerheten i huset når du først holder på.

Håper på det. Ville vært deilig å slippe å flytte regel eller bytte til jern. Gamle reglar får være igjen. Og de lsom ligger mot murstocken (laget på 60-tallet) Gulv får tydeligvis også ligge mot. Blir aldri klok på alle regler. Finnes jo nok å kjempe med likevel...

Har for meg at en limtre kan stå imot brann bedre enn en stålbjelke? Har jeg hørt feil? Noen som er kyndige som vet??

Hei!
Jeg hadde nøyaktig samme "problem" og kontaktet derfor vår feier. Ifølge ham var det ingen problemer så lenge det fantes luftspalte mellom skorsteinen og brennbart - og du har jo også gips imellom så det burde være ok.
Men, det finnes mengder av regler rundt dette, så kontakt feieren - som Totte_s foreslår.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.