Hei!

Vi holder på å renovere og fjernet en gammel innebygd garderobe som var mot skorsteinen og en del av baksiden av kjøkkenet (som dere kan se på bildet). Tenkte nå å bygge en ordentlig vegg her for å avgrense mot kjøkkenet, og deretter er tanken å bygge inn en PAX garderobe her i stedet. Mitt spørsmål er, bør lektene flyttes ut 100 mm fra skorsteinen, eller er dette greit? Garderoben kommer ikke til å nå inn til skorsteinen i det hele tatt, så der skal det ikke være noen problemer uansett.

Gips bør dessuten foretrekkes mot lektene i stedet for for eksempel sponplate, da det ikke er brannfarlig, antar jeg?

(Verdt å merke seg er at skorsteinen ikke brukes i dag på grunn av at huset i dag har bergvarme, men prøver likevel å følge reglene så godt det går)

Z9hlWZw.jpg

wildeside
FKARLSSON FKARLSSON skrev:
Hei!

Vi holder på å renovere og fjernet et gammelt innebygd garderobeskap som var mot murpipa og en del av baksiden av kjøkkenet (som dere kan se på bildet). Tenkte nå å bygge en ordentlig vegg her for å avgrense mot kjøkkenet og deretter er tanken å bygge inn et PAX garderobeskap her i stedet. Mitt spørsmål er, bør regelen flyttes ut 100mm fra murpipa eller er dette greit? Garderobeskapet vil ikke nå inn til murpipa i det hele tatt, så der skal det ikke være noen problemer i alle fall.

Gips bør dessuten være å foretrekke mot reglene i stedet for type sponplate, da det ikke er brannfarlig, antar jeg?

(Verdt å merke seg er at murpipa ikke brukes i dag pga. at huset i dag har bergvarme, men prøver likevel å følge regler så godt det går)

[bild]
Sett stålregel nærmest murpipa.

wildeside wildeside skrev:
Sett stålregel nærmest murstocken.
Tror du jeg trenger å bytte ut reglene mot tak og gulv da også?

wildeside
Antar at det ikke kan være noe brennbart mot murstocken så det beste er vel stålregel på alt nær murstocken. Jeg innrømmer at jeg ikke husker reglene i hodet, men de finnes på nettet.

Det bør funke å bare flytte ut reglen ~100mm antar jeg?
wildeside wildeside skrev:
Antar at det ikke får være noe brennbart mot murstocken så det beste er vel stålregel på alt nær murstocken. Erkjenn at jeg ikke husker reglene i hodet, men de finnes på nettet.
Vurderer å bare flytte ut reglen så ingenting er nærmere enn 100mm til murstocken. Kan man la 100mm gips "fly" mellom siste reglen og murstocken tror du?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.