Hei!
Vi holder på å renovere og fjernet en gammel innebygd garderobe som var mot skorsteinen og en del av baksiden av kjøkkenet (som dere kan se på bildet). Tenkte nå å bygge en ordentlig vegg her for å avgrense mot kjøkkenet, og deretter er tanken å bygge inn en PAX garderobe her i stedet. Mitt spørsmål er, bør lektene flyttes ut 100 mm fra skorsteinen, eller er dette greit? Garderoben kommer ikke til å nå inn til skorsteinen i det hele tatt, så der skal det ikke være noen problemer uansett.
Gips bør dessuten foretrekkes mot lektene i stedet for for eksempel sponplate, da det ikke er brannfarlig, antar jeg?
(Verdt å merke seg er at skorsteinen ikke brukes i dag på grunn av at huset i dag har bergvarme, men prøver likevel å følge reglene så godt det går)

Vi holder på å renovere og fjernet en gammel innebygd garderobe som var mot skorsteinen og en del av baksiden av kjøkkenet (som dere kan se på bildet). Tenkte nå å bygge en ordentlig vegg her for å avgrense mot kjøkkenet, og deretter er tanken å bygge inn en PAX garderobe her i stedet. Mitt spørsmål er, bør lektene flyttes ut 100 mm fra skorsteinen, eller er dette greit? Garderoben kommer ikke til å nå inn til skorsteinen i det hele tatt, så der skal det ikke være noen problemer uansett.
Gips bør dessuten foretrekkes mot lektene i stedet for for eksempel sponplate, da det ikke er brannfarlig, antar jeg?
(Verdt å merke seg er at skorsteinen ikke brukes i dag på grunn av at huset i dag har bergvarme, men prøver likevel å følge reglene så godt det går)

Sett stålregel nærmest murpipa.FKARLSSON skrev:
Hei!
Vi holder på å renovere og fjernet et gammelt innebygd garderobeskap som var mot murpipa og en del av baksiden av kjøkkenet (som dere kan se på bildet). Tenkte nå å bygge en ordentlig vegg her for å avgrense mot kjøkkenet og deretter er tanken å bygge inn et PAX garderobeskap her i stedet. Mitt spørsmål er, bør regelen flyttes ut 100mm fra murpipa eller er dette greit? Garderobeskapet vil ikke nå inn til murpipa i det hele tatt, så der skal det ikke være noen problemer i alle fall.
Gips bør dessuten være å foretrekke mot reglene i stedet for type sponplate, da det ikke er brannfarlig, antar jeg?
(Verdt å merke seg er at murpipa ikke brukes i dag pga. at huset i dag har bergvarme, men prøver likevel å følge regler så godt det går)
[bild]
Det bør funke å bare flytte ut reglen ~100mm antar jeg?
Vurderer å bare flytte ut reglen så ingenting er nærmere enn 100mm til murstocken. Kan man la 100mm gips "fly" mellom siste reglen og murstocken tror du?wildeside skrev:
Klikk her for å svare