Hei,
Skal bygge en innervegg mellom stue (for tiden L-formet) og fremtidig kontor/gjesterom. Gulvet er et parkettgulv og taket er en trebjelke. Den ene veggen som jeg skal feste mot er bærende og stabil, men den andre er en gipsplate (antar jeg) med dårlig "støtte".
I stuedelen skal vi lage et TV-hjørne mot den nye veggen, og på kontor/gjesteromssiden av veggen skal vi bygge inn garderober. Vi vil unngå at altfor mye lyd overføres inn i kontor/gjesterommet.
1. Hvordan bør jeg best feste mot gipsplaten? Jeg vil helst ikke måtte rive ned den veggen og feste "bak". Hva tror ekspertene om å bruke ekspansjonsspiker og eventuelt vinkeljern mot takbjelken?
2. Hvordan bør jeg best feste mot parketten? Jeg vil helst ikke skade parketten for mye, hvis jeg ønsker å fjerne veggen senere. Men, jeg vil jo heller ikke at veggen skal begynne å bevege seg.
3. Tror dere det holder med 93 mm vegg for å få det "stille"? Renoveringsgips (6mm) + Regel (70 mm) + OSB (11mm) + Gips (6 mm). Vi kommer jo også til å ha garderober imellom.
Takk for kommentarer!
//A
Skal bygge en innervegg mellom stue (for tiden L-formet) og fremtidig kontor/gjesterom. Gulvet er et parkettgulv og taket er en trebjelke. Den ene veggen som jeg skal feste mot er bærende og stabil, men den andre er en gipsplate (antar jeg) med dårlig "støtte".
I stuedelen skal vi lage et TV-hjørne mot den nye veggen, og på kontor/gjesteromssiden av veggen skal vi bygge inn garderober. Vi vil unngå at altfor mye lyd overføres inn i kontor/gjesterommet.
1. Hvordan bør jeg best feste mot gipsplaten? Jeg vil helst ikke måtte rive ned den veggen og feste "bak". Hva tror ekspertene om å bruke ekspansjonsspiker og eventuelt vinkeljern mot takbjelken?
2. Hvordan bør jeg best feste mot parketten? Jeg vil helst ikke skade parketten for mye, hvis jeg ønsker å fjerne veggen senere. Men, jeg vil jo heller ikke at veggen skal begynne å bevege seg.
3. Tror dere det holder med 93 mm vegg for å få det "stille"? Renoveringsgips (6mm) + Regel (70 mm) + OSB (11mm) + Gips (6 mm). Vi kommer jo også til å ha garderober imellom.
Takk for kommentarer!
//A
Hvis du er usikker på om du eventuelt vil fjerne veggen senere, finnes jo alt med "rivbare" og "gjenoppbyggingsbare" vegger med stålregler...
http://www.norgips.se/file?dnl=SE%2Fprojektering%2Fvaggar_stalstomme%2FGenerella_anvisningar.pdf
http://www.norgips.se/file?dnl=SE%2Fprojektering%2Fvaggar_stalstomme%2FGenerella_anvisningar.pdf
1. Molly skrue veldig bra til sånne problemer som ditt
2. Ikke noe vettig svar, jeg selv ville nok drite i parketten, får vel legge den om hvis jeg vil ta ned veggen, antar at du ikke tenker å ta den ned typ neste uke bare fordi du kan
3. Legg i 45mm eller 70mm isolasjon i veggen også, det holder som lyddemping
2. Ikke noe vettig svar, jeg selv ville nok drite i parketten, får vel legge den om hvis jeg vil ta ned veggen, antar at du ikke tenker å ta den ned typ neste uke bare fordi du kan
3. Legg i 45mm eller 70mm isolasjon i veggen også, det holder som lyddemping
Takk for svarene! Hvor lange mollyplugg finnes det? Den skal jo først igjennom regla og deretter gjennom gipsplaten.Tallbarr skrev:1. Molly skrue kjempebra til slike problemer som ditt
2. Ikke noe vettig svar, jeg selv ville nok driti i parketten, får vel legge den om hvis jeg vil plukke ned veggen, antar at du ikke har tenkt å plukke den ned typ neste uke bare fordi du kan
3. Legg i 45mm eller 70mm isolasjon i veggen også, det er nok som lyddemping
//A
På gulvet er det nok med dobbeltsidig tape, overdriv ikke med molly, det fungerer bra med vanlig plugg hvis det bare er en vanlig innervegg.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 innlegg
Takk for svaret! Dette føles litt svakt synes jeg... Dobbeltsidig tape, er ikke det mest passende for metallrammer? Jeg har tenkt meg å bygge med trerammer.Enk Projektet skrev:
Hva tenker du å belaste veggen med for sidekrefter? En vegg står der den står, jeg ville si at du ikke trenger noe i det hele tatt mot parketten, men selv ville jeg lagt dobbeltsidig tape, noe jeg også gjorde på den veggen jeg bygde i kjelleren.
Treverk på laminatgulv, beveger seg ikke det minste.
Lydisolering finnes det andre tråder om der flere som gir ekspertinntrykk skriver at isolasjon ikke er spesielt effektivt uten at det er bedre med dobbeltgips i så fall.
I vår vegg som skal holde tenåringenes lyd inne hos dem, har vi isolasjon for å unngå en resonanskasse + dobbeltgips og en skikkelig dør, dvs. boddør for utebruk og tetningslister, noe som er overraskende effektivt.
Treverk på laminatgulv, beveger seg ikke det minste.
Lydisolering finnes det andre tråder om der flere som gir ekspertinntrykk skriver at isolasjon ikke er spesielt effektivt uten at det er bedre med dobbeltgips i så fall.
I vår vegg som skal holde tenåringenes lyd inne hos dem, har vi isolasjon for å unngå en resonanskasse + dobbeltgips og en skikkelig dør, dvs. boddør for utebruk og tetningslister, noe som er overraskende effektivt.
Hei! Jeg er ikke så bekymret for sidekreftene men mer for at parketten ikke skal kunne flyte hvis jeg setter en 'tung' vegg og garderober midt på den. Jeg er nå inne på å sage opp i parketten så den nye veggen ikke står på parketten. Men da begynner man jo å lure på hvordan det ser ut under parketten...Jan-Å skrev:Hva tenker du belaste veggen med for sidekrefter? En vegg står der den står, jeg ville sagt at du ikke trenger noe som helst mot parketten men selv ville jeg lagt dobbeltsidig tape, noe jeg også gjorde på den veggen jeg bygde i kjelleren.
Trelekter på laminatgulv, rører seg ikke det minste.
Lydisolering finnes det andre tråder om hvor flere som gir ekspertinntrykk skriver at isolering ikke er spesielt effektivt uten at det er bedre med dobbeltgips i så fall.
I vår vegg som skal holde tenåringenes lyd inne hos dem har vi isolering for å unngå en resonanskasse + dobbeltgips og en ordentlig dør dvs. boddør for utebruk og tetningslister, noe som er overraskende effektivt.
Under parketten bør det enten ligge betongplate/bjelkelag om det er et sånt hus eller gulvsponplate eller treplank om det er et trehus.
Så har Du ikke gulvvarme er det selvfølgelig en løsning å skru fast veggen der etter å ha saget bort parketten. Det er lurt med flytende gulv, vi har et billig laminatgulv som reagerte kraftig forrige sommer med den konsekvensen at det skjøt opp åser på noen steder når det ikke fikk plass mellom veggene.
Så har Du ikke gulvvarme er det selvfølgelig en løsning å skru fast veggen der etter å ha saget bort parketten. Det er lurt med flytende gulv, vi har et billig laminatgulv som reagerte kraftig forrige sommer med den konsekvensen at det skjøt opp åser på noen steder når det ikke fikk plass mellom veggene.
Klikk her for å svare