Hei jeg trenger råd fra dere. Jeg har tenkt å sette opp en ny kjøkkenvegg foran den gamle i lettbetong (Leilighet). Årsakene er flere.
Den gamle veggen er tynn og av varierende kvalitet, den grenser til det nye badet (redd for tetningssjiktet).
Det blir lettere å trekke ny strøm. Jeg vil forsikre meg om at overskapene kommer til å sitte fast.
Jeg hadde tenkt å sette opp med 45x45 (på grunn av plasshensyn), kotla og i tillegg bruke vinkeljern i den gamle veggen med jevne mellomrom for å få stabilitet, deretter OSB og gips utenpå. Så utrolig takknemlig for svar.
Den gamle veggen er tynn og av varierende kvalitet, den grenser til det nye badet (redd for tetningssjiktet).
Det blir lettere å trekke ny strøm. Jeg vil forsikre meg om at overskapene kommer til å sitte fast.
Jeg hadde tenkt å sette opp med 45x45 (på grunn av plasshensyn), kotla og i tillegg bruke vinkeljern i den gamle veggen med jevne mellomrom for å få stabilitet, deretter OSB og gips utenpå. Så utrolig takknemlig for svar.
Ja, det høres vel bra ut?
Tror ikke du trenger å feste den nye veggen i den gamle, ikke hvis du fester den nye veggen i gulv og tak. Tvert imot, sett den med noen cm spalte mot den gamle veggen, så får du litt bedre lydisolering også, i det minste hvis du setter isolasjon i den nye veggen.
Tror ikke du trenger å feste den nye veggen i den gamle, ikke hvis du fester den nye veggen i gulv og tak. Tvert imot, sett den med noen cm spalte mot den gamle veggen, så får du litt bedre lydisolering også, i det minste hvis du setter isolasjon i den nye veggen.
Medlem
· Blekinge
· 12 250 innlegg
Da ville jo den nye veggen bare være 45 x 45, og det er for lite for en stabil vegg. Enten bygger han 70 x 45 eller så skrur han fast 45 x 45 mm veggen i den gamle. Ellers et bra konsept. Det gir plass for både el og VVS.ricebridge skrev:
Thomas_Blekinge: Jeg tenkte å feste 45x45 i gulv og tak men også med vinkeljern mot gamle veggen. Jeg har plassmangel men om det er helt gal, må jeg tenke om. Vurderte også å droppe isolasjon. Jeg er en hun
epw: jeg tenkte kotla med 45x70 der skapene skal sitte.
epw: jeg tenkte kotla med 45x70 der skapene skal sitte.
Medlem
· Blekinge
· 12 250 innlegg
Beklager feilen i vurderingen!T Tihali skrev:
Ellers synes jeg konseptet ditt er bra. Eneste ulempen er hvis du skal trekke strøm og vann i den nye veggen, så er det ikke mye igjen av 45x45. Det kan du dog løse ved å lage en centimeter avstand mellom den gamle veggen og 45x45, da trenger du ikke fjerne så mye. Eller skjære litt i den gamle veggen der elrørene skal forbi.
Kanon, vil du ha en mer stabil konstruksjon kan du legge opp med 45x95 men med 45 mm ut mot rommet. Fest med kraftig spikerplugg direkte mot veggen om den er rett. Ellers kan du kjøre 45 platåutlegg i gulv og tak og støtte opp den med en vinkel per meter typ så veggen blir i lodd.
Klikk her for å svare