Hei!
Jeg skal montere nye vinduer i forbindelse med fasaderenoveringen. Jeg skal ha stående z-panel/halvspont med utenpåliggende lister rundt vinduet. De nåværende vinduene sitter i liv med fasaden, og jeg vil gjerne sette de nye vinduene slik også.
Hvordan synes dere nedenstående konstruksjon ser ut? Kom gjerne med synspunkter om det er bra eller om det finnes bedre måter.
Må jeg virkelig ha en regel med spesialmål?
Jeg skal montere nye vinduer i forbindelse med fasaderenoveringen. Jeg skal ha stående z-panel/halvspont med utenpåliggende lister rundt vinduet. De nåværende vinduene sitter i liv med fasaden, og jeg vil gjerne sette de nye vinduene slik også.
Hvordan synes dere nedenstående konstruksjon ser ut? Kom gjerne med synspunkter om det er bra eller om det finnes bedre måter.
Må jeg virkelig ha en regel med spesialmål?
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Ta en 45*120 de tre millimeterne spiller kanskje ingen rolle? Eller pall opp med en masonittbit på 3mm.
Takk for svarene. Det heller nok mot verktøyguruen sitt svar. Du har rett det er jo bare 3mm og det kanskje ikke engang blir det da distansene for fasadeplaten er 75mm har jeg lagt merke til. Det innebærer at 28x70 kommer 5mm lenger inn enn jeg trodde først.
Om jeg kjører med 45x95 og 28x70 utenpå så havner jo en del av karmen i luftspalten. Kan det være bra? Føles som vinduet burde bli kaldere av det?
Om jeg kjører med 45x95 og 28x70 utenpå så havner jo en del av karmen i luftspalten. Kan det være bra? Føles som vinduet burde bli kaldere av det?
Sist redigert:
Sånn hadde jeg gjort:
Jeg hadde kjørt med 45x95 som stående med mellomliggende MU.
Deretter en diffspærre innover rommet + vannrett spikerregel 45x45 med mellomliggende MU.
Utenpå de stående stenderne en vindtett plate av noe slag. Så 28x70 spikerlekt og stående lockpanel utenpå dem (da finner luften veien forbi de liggende spikerlektene i annenhver planke).
Når det gjelder vinduene, så hadde jeg sagd opp remser av 15 K-ply, så brede som trengs med hensyn til hvor vinduskarmen skal havne i forhold til fasadelivet (vanligvis setter man vinduskarmen 50 mm inn fra utsiden for å beskytte dem en smule) og målt til innsiden ferdig vegg (eventuelt 5 el. 10 mm mer for å slippe gerikt rundt vindusinnslaget på innsiden) og limskrudd disse plywoodremsene på utsiden av karmen (da får du helt tett mellom karm og plywood). Deretter kjørt hele pakken inn i vindushullet og skrudd det fast med hensyn til inn- og utsiden.
Deretter kjørt fram gipsen på innsiden mot plywooden. Danner plywooden en kant på 5-10 mm innenfor gipsen, trengs ingen gerikt på innsiden.
På utsiden smyg og gerikt i forhold til fasadepanelet.
Gjennom plywoodinnslaget rundt vinduet kan du ignorere hvor luftspalten havner i forhold til karmen. Vinduskarmen sitter fast i plywooden og den sitter igjen fast i de stående veggstenderne. Du kan trenge å skumme spalten mellom de stående stenderne og baksiden av innslaget.
Ulempen med denne monteringsmåten er at du får mer arbeid den dagen vinduene skal byttes. Det finnes ingen mellomrom mellom karm og innslag for å sage av noen festemidler. De finnes bak innslaget.
Løsningen er å måle ut hvor festepunktene for de innvendige skruene i innslaget sitter og oppbevare notatene sammen med andre huspapirer. Da blir det enkelt å finne skruene i innslaget under sparkel og maling.
___________________
Byggaren
Jeg hadde kjørt med 45x95 som stående med mellomliggende MU.
Deretter en diffspærre innover rommet + vannrett spikerregel 45x45 med mellomliggende MU.
Utenpå de stående stenderne en vindtett plate av noe slag. Så 28x70 spikerlekt og stående lockpanel utenpå dem (da finner luften veien forbi de liggende spikerlektene i annenhver planke).
Når det gjelder vinduene, så hadde jeg sagd opp remser av 15 K-ply, så brede som trengs med hensyn til hvor vinduskarmen skal havne i forhold til fasadelivet (vanligvis setter man vinduskarmen 50 mm inn fra utsiden for å beskytte dem en smule) og målt til innsiden ferdig vegg (eventuelt 5 el. 10 mm mer for å slippe gerikt rundt vindusinnslaget på innsiden) og limskrudd disse plywoodremsene på utsiden av karmen (da får du helt tett mellom karm og plywood). Deretter kjørt hele pakken inn i vindushullet og skrudd det fast med hensyn til inn- og utsiden.
Deretter kjørt fram gipsen på innsiden mot plywooden. Danner plywooden en kant på 5-10 mm innenfor gipsen, trengs ingen gerikt på innsiden.
På utsiden smyg og gerikt i forhold til fasadepanelet.
Gjennom plywoodinnslaget rundt vinduet kan du ignorere hvor luftspalten havner i forhold til karmen. Vinduskarmen sitter fast i plywooden og den sitter igjen fast i de stående veggstenderne. Du kan trenge å skumme spalten mellom de stående stenderne og baksiden av innslaget.
Ulempen med denne monteringsmåten er at du får mer arbeid den dagen vinduene skal byttes. Det finnes ingen mellomrom mellom karm og innslag for å sage av noen festemidler. De finnes bak innslaget.
Løsningen er å måle ut hvor festepunktene for de innvendige skruene i innslaget sitter og oppbevare notatene sammen med andre huspapirer. Da blir det enkelt å finne skruene i innslaget under sparkel og maling.
___________________
Byggaren
Magnet eller stendersøker med metallsøkfunksjon burde fungere bra det også.imported_Byggaren skrev:
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Men en klyvflate på en plywood blir vel ikke så pen å ha innover mot rommet?
Problemet med plywoodløsningen er at vinduet kanskje ikke kommer til å være i lodd om veggene heller litt, det er vel egentlig ikke noe større problem, men det blir verre om veggen på den ene siden av vinduet heller og den andre ikke gjør det, noe som ikke er helt uvanlig i gamle hus. TS har jo ikke nevnt at han skal renovere innvendig og skru opp ny gips og tapetsere om. Jeg hadde smyget som vanlig og spikret listverk.
Problemet med plywoodløsningen er at vinduet kanskje ikke kommer til å være i lodd om veggene heller litt, det er vel egentlig ikke noe større problem, men det blir verre om veggen på den ene siden av vinduet heller og den andre ikke gjør det, noe som ikke er helt uvanlig i gamle hus. TS har jo ikke nevnt at han skal renovere innvendig og skru opp ny gips og tapetsere om. Jeg hadde smyget som vanlig og spikret listverk.
Klyvytet fikser man lett med trelim og maling. Selv smygenes innside skal jo males, ikke sant?verktygsgurun skrev:Men en klyvyte på en plywood blir vel ikke så pen å ha inn mot rommet?
Problemet med plywoodløsningen er at ikke vinduet eventuelt kommer til å sitte i lodd om veggene luter litt, det er vel i og for seg ikke noe større problem men det blir verre om veggen på den ene siden av vinduet luter og den andre ikke luter, noe som ikke er helt uvanlig i gamle hus. TS har jo ikke nevnt at han skal renovere innvendig og skru opp ny gips og tapetsere om. Jeg hadde smygd som vanlig og spikret fôr.
Om det skulle være slik at veggene luter og luter forskjellig, skal likevel 'pakken' sitte i lodd og vater for at vinduskarmen skal gjøre det. Ellers vil vindusrammen enten åpne eller lukke seg selv når vindusrammen er uhaspet.
Skulle man etter innsatsen da oppdage at utspringet på innsiden ikke er like stort rundt, tar man en passende trebiter og tilpasser tykkelsen der smygen stikker minst ut, og med den og en penn og trebiten lager man en linje på alle sidene fra veggen med det målet. Resten er bagateller med en elektrisk håndhøvel å fikse. Klyvytet skal jo uansett få en omgang sparkel før malingen.
__________________________
Byggaren
Klikk her for å svare
