Holder på å senke mitt innertak av betong og har bygd en ramme rundt rommet, nå skal jeg bygge videre og lurer på om jeg kan fortsette med cc1200?
Jeg bruker 45x45 og 8x100 spikerplugg hver 70. cm cirka. Deretter skal det på spredningspanel cc30 og så gips.
Jeg bruker 45x45 og 8x100 spikerplugg hver 70. cm cirka. Deretter skal det på spredningspanel cc30 og så gips.
Sist redigert:
Blander millimeter og centimeter i hytt og pine ser jeg... men dere forstår nok 
Japp !
Det kommer til å fungere med c/c 1200. Det er jo den avstanden som er standard for takstolene i et hus, og jeg har aldri hørt om et innertak der glespanelet har løsnet.RetepG skrev:
Regla deretter glesen som RetepG skriver med c/c 300 så blir det bra, muligens at du skulle hatt en litt lengre skrue til reglene så den fester litt bedre. Med 70 mm skrue er det jo ikke mer enn 25 mm som går inn i underlaget. Man pleier å ha som regel at en skrue bør være minst dobbelt så lang som tykkelsen på virket man skal skru opp, altså i ditt tilfelle minst 90 mm.
Edit: Leste litt slurvete, du spikret visst opp reglene, da er det jo ingen nytte med det rådet jeg ga deg. Dog har jeg for meg at jeg har lest et sted at når man spikrer treverk i betong skal man ikke ha for lange spiker, virket lengde+20 mm har jeg for meg det var.
Sist redigert:
Så bra! Lengden på spikerpluggen er 100 mm og det ser ut til å bite ordentligOla78 skrev:Det vil fungere med c/c 1200. Det er jo den avstanden som er standard på takstolene i et hus, og jeg har aldri hørt om et innertak der lektepanelet har løsnet.
Regle så lektepanelet som RetepG skriver med c/c 300 så blir det bra, mulig at du skulle ha noe lengre skruer til reglene så de biter litt bedre. Med 70 mm skruer er det jo ikke mer enn 25 mm som går inn i underlaget. Man pleier å ha som regel at en skrue bør være minst dobbelt så lang som tykkelsen på treverket man skal skru opp, altså i ditt tilfelle minst 90 mm.
Edit: Leste litt slurvete, du spikret visst opp reglene, da er det jo ingen nytte med rådet jeg ga deg. Dog har jeg for meg at jeg har lest et sted at når man spikrer tre i betong skal man ikke ha for lang spiker, treverkets lengde+20 mm har jeg for meg det var.
OK takk for tipsene gutter! Jeg smeller på et par ekstra spikerplugg mellom de eksisterende siden avstanden mellom stenderne blir ganske lang.
Klikk her for å svare