kimf
Hei,

Skal gjøre denne vindus gluggen mindre for å få plass med underskap i det nye kjøkkenet, har støpt litt, men aldri murt. Dette føles derimot som en passende stor oppgave å begynne med ;)

Ordinær veggkonstruksjon er
<utsiden>
--------- 120mm Fasadetegl
~~~~~ 100mm isolasjon
===== 180mm lettbetong (inkl puss)
<innsiden>

Så spørsmålet er hva jeg skal mure opp med enklest?
- Jeg har tilfeldigvis en pall vanlig tegl liggende, ganske lett å håndtere og kutte (tror jeg ;)), men mister vel en del k-verdi akkurat her under vinduene med bare tegl? spiller det noen rolle på to så små områder?

- Lime på ny lettbetong, typ leca eller H+H føles lettere å håndtere så lenge man finner blokker som kun trenger å kuttes på kortsiden, dog ingen byggehandel som ser ut til å ha dem i fine dimensjoner på lager, antar at det ikke er så gøy å kutte dem i alle mulige retninger.

Gluggene jeg skal mure opp er 1300 * 180 * 280 mm & 1200 * 180 * 280 mm

74BDFA8F-1BA3-4719-AB3E-7999E300297F.JPG

På utsiden kommer en murer og hogger i fasadeteglet så det blir pent. Ville ikke gi meg på å hugge opp annet hvert fag, skyte inn og få steinene enhetlige samt forsøke å blande til matchende fug (en ganske uvanlig mørk fug med hvite små steiner i). Men vet ikke helt når han kommer, derfor vil jeg gjøre innsiden nå så jeg kan fortsette med øvrige overflater.

kimf
Fant H+H lettbetongplater på optimera nå, finnes i dimensjonene 75x200x600 og 200x200x600. Med dette kan jeg bygge nesten nøyaktig 280mm i høyden med en av hver inkludert limfugen på ca 2mm. Blir litt for tykt, så får plass med mindre isolasjon enn tenkt. Men føles som et praktisk alternativ. Da ville jeg bare trenge å kappe to steiner på lengden i 1300mm brede gluggen. I 1200mm gluggen kan det være mulig å få dem på plass helt uten kapping.

Disse trenger ikke pusses heller, det holder med sparkling, så dette føles som et bra alternativ faktisk.

Noe å tenke på for en amatør?
Er det dumt å lime dette lille med PL400 i stedet for å kjøpe en 20kg sekk (er minste forpakning) av deres eget tynnfugelim?

Sist redigert:
kimf
Sluttet med at jeg jaktet fatt i tilhørende tynnfugelim uansett, føltes unødvendig å gamble med PL400 i tilfelle det skulle bli sprekkdannelse senere, skal tross alt flislegge oppå.

Innendørs vegg med to vinduer, under renovering, murstein dekket med tynnlim. Gulv og vegger er dekket med materialer og verktøy spredt rundt.

Ble helt perfekt på høyden, og fornøyd med første muringen. Tok fryktelig mye lengre tid enn jeg hadde tenkt meg, men var jo første gangen. Blokkene var veldig enkle å kappe med vanlig fogsvans, noe som gjorde det lettere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.