Min garasjeport er for smal for porten, vil minske porten med ca 5-6cm på hver side for å kunne feste skinnene bra. Som det ser ut nå er det lettbetongblokker på hver side med litt puss på. Som dere ser på bildet er det en trebjelke der som fyller funksjonen for å forminske døren, men jeg vil støpe igjen det i stedet for å bruke meg av trebjelken. Observer at jeg også må forminske dørenes høyde, bruker jeg samme forminskingsprinsipp der?
Hva for noe skal jeg bruke meg av for å bygge så pass mye som 5-6 centimeter?
1. Treklosser der du trenger å gjøre innfestinger, gjerne med papp bak for å hindre fukt. Deretter fôrer du inn og isolerer glippen akkurat med en passende kløvet saget planke ("vindusforing")
2. Bygg en ramme akkurat som rundt døren og fest denne i kjellerveggen og deretter skrur du garasjedøren i trerammen.
Du nevner ingenting om hvordan jeg fikser dette med noe slags murstein eller tegl som er det eneste jeg vil vite :/ Noe annet forslag?
Skal jeg f.eks bygge en form og støpe alt med grovbetong? Skal jeg bruke noe slags puss og gjøre det i flere omganger? Skal jeg bruke f.eks små små murstein og mure opp det og deretter pusse alt? Skal jeg kanskje gjøre noe av det ovenstående bare på en annen måte?
Ok, beklager, jeg gikk glipp av den delen av spørsmålet ditt.
Forstår jeg deg rett handler det om 5-6 centimeter totalt - da ville jeg forskalet opp og støpt dette med grovbetong på den ene siden. Det er antagelig bra å bore inn noen dowels i veggen og binde fast noen stående armeringsjern i dette.
Et annet alternativ hvis du ikke vil ha organisk materiale rundt døren mot veggen kan jo være å skaffe en passende metallprofil, nærmeste blikkenslager kan hjelpe deg med det.
Det virker utrolig slitsomt, til ingen åpenbar nytte, å støpe ovenfor. Hvorfor ikke bare sette foring innvendig og utvendig for å dekke dette? Fyll med isolering om det virker passende. Trenger du en innfesting midt på, sett dit en trekloss.
Jo jo jeg ser at dere ikke bryr dere om hvordan det ser ut etterpå bare jobben blir gjort, jeg derimot vil at det skal se ut på en viss måte og vil derfor at det kun skal se ut som en åpning i veggen uten noen lister m.m.. Plåtprofiler, tre m.m går direkte bort uten at det engang får en tanke viet til dem. De tidligere eierne brydde seg ikke det minste om hvordan det så ut og skrudde derfor bare opp stendere rundt porten for å gjøre den mindre. Stenderne trengtes for å montere døren.
Leby, våtromsplater høres ikke ut som en dum idé for å redusere høyden. Skrur man dem bare fast eller bruker man mørtel for å presse dem på plass? Det høres ut som veldig store blokker man kan mure med og det er jo akkurat det jeg trenger
Jo jo jeg ser at dere ikke bryr dere om hvordan det ser ut etterpå, så lenge jobben blir gjort. Jeg derimot vil at det skal se ut på en bestemt måte og vil derfor at det skal kun se ut som en åpning i veggen uten noen lister o.l.. Metallprofiler, tre o.l. er helt uaktuelt uten å hente inn mere tanker på dem. De tidligere eierne brydde seg ikke noe særlig om hvordan det så ut og skrudde derfor bare opp lekter rundt porten for å gjøre den mindre. Lektene trengtes for å montere døra.
Leby, våtromsplater høres ikke ut som en dum idé for å redusere høyden. Skruer man dem bare fast eller bruker man mørtel for å feste dem? Det høres ut som veldig store blokker man kan mure med, og det er jo akkurat hva jeg trenger
Hvorfor spørre om hjelp da, hvis du allerede vet hvordan du vil ha det?
Vi sløser ikke vår tid på å gi råd hvis de uansett ikke blir satt pris på...
Jeg har skrudd våtromsplatene, de finnes i flere tykkelser, den passer ikke på sidene, for spinkle å feste i om du ikke legger en regel bak som du deretter kler med platen og deretter puss. Gjør du med en trelist skjult så fungerer det nok med litt papir bak så kommer det til å se ut som du tenkte, jeg antar da at du vil ha en fortsettelse på pusset.
Jeg har skrudd våtromsplater, de finnes i flere tykkelser, den passer ikke på sidene, for spinkle å feste i om du ikke legger en regel innenfor som du så kler med platen og så puss. Gjør du med en treregel skjult så funker det nok med litt papp bak så kommer det til å se ut som du har tenkt, jeg antar da at du vil ha en fortsettelse på pussen.
Tre går jo bort for TS så det forslaget duger nok ikke heller...
Eksakt Fjojtmehmet, det er designen jeg bryr meg om, ikke hvordan man kommer dit så lenge det funker.
Har sjekket på et annet forum og de mener jeg kan mure og deretter enkelt pusse, det ser ut til å være den enkleste måten. Skinnene som skal festes senere er jo bare styreskinner, aldri noen direkte belastning.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.