Hei!
Jeg har fjernet en gammel dørkarm i kjelleren, hullet er nå 88cm og vår tanke er å sette inn en 8*20 karm.
Hvordan skal jeg fylle ut glippene til karmen fra lettbetongveggen?
1. Slå bort halvblokkene i eksisterende vegg og erstatte med revne blokker for å få riktig bredde? Problemet er at det er 15mm mørtel i mellom og det ser ikke ut til å finnes for lettbetong i dag? Kan jeg bruke noe mørtel?
2. Stable 70mm leca-blokker og lime dem mot lettbetongen med PU700?
3. Rive den gjenværende veggen og bygge opp alt med leca-blokker? (Mest jobb)
Takk for deres hjelp.
Jeg har fjernet en gammel dørkarm i kjelleren, hullet er nå 88cm og vår tanke er å sette inn en 8*20 karm.
Hvordan skal jeg fylle ut glippene til karmen fra lettbetongveggen?
1. Slå bort halvblokkene i eksisterende vegg og erstatte med revne blokker for å få riktig bredde? Problemet er at det er 15mm mørtel i mellom og det ser ikke ut til å finnes for lettbetong i dag? Kan jeg bruke noe mørtel?
2. Stable 70mm leca-blokker og lime dem mot lettbetongen med PU700?
3. Rive den gjenværende veggen og bygge opp alt med leca-blokker? (Mest jobb)
Takk for deres hjelp.
Renovator
· Stockholm
· 388 innlegg
I et 88 cm bredt hull får du nesten inn en 9*20 karm. Kan det være et alternativ? Det er kanskje lettere å ta bort et par cm til i stedet for å bygge opp tenker jeg.
Du får altså en glippe på 40mm på hver side av karmen. Jeg hadde laget klosser som var like dype som karmen samt 30-35mm brede. Limt og skrudd fast disse der jeg hadde tenkt å feste inn med karmskrue. Så boret 14mm hull rett igjennom og festet karmen med 140mm karmskruer. 4 stk per side. Så hadde jeg satt 69mm fôr rundt om, salet på en side om det trengs. Du trenger selvfølgelig å bore i lettbetongen og sette inn plugg. 8mm er nok passende.
Takk! Jeg kom på det nå når jeg så en ekstra gang hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har dørhull på begge sider, så jeg river mellomveggen med og kjører leca så jeg får riktig dørhull med riktig bredde uten risikoen for at lettbetongen sprekker med for lange skruer.
Takk for input!
Takk for input!
https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-75x400x600mm
Sag langs med så får du 75mm brede klosser som du limer fast til eksisterende vegg med egnet konstruksjonslim. Eller lågalkaliakt bruk om du skal være nøye og følge produsentens anbefalinger. Så setter du det på ene siden, så er døråpningen plutselig ca 80cm.
Jeg ville ha brukt meg av riktig lange skruer deretter for å feste karmen, gjelder å ha riktig skrue og lang skrue i lettbetong er min erfaring.
Sag langs med så får du 75mm brede klosser som du limer fast til eksisterende vegg med egnet konstruksjonslim. Eller lågalkaliakt bruk om du skal være nøye og følge produsentens anbefalinger. Så setter du det på ene siden, så er døråpningen plutselig ca 80cm.
Jeg ville ha brukt meg av riktig lange skruer deretter for å feste karmen, gjelder å ha riktig skrue og lang skrue i lettbetong er min erfaring.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Jeg skulle "bare" utvide en døråpning litt, men det viste seg at litt utenfor var det en generalskjøt i teglet etter en eller annen ombygging, så åpningen ble mye bredere. Men en passe tykk planke ble skrudd fast, og deretter gikk det bra å sette inn døren.
Protte
Protte
Klikk her for å svare

