Jeg holder på å renovere et hus fra -73 og har merket et lavfrekvent støy i stuen på ca 40 Hz som antas å komme fra en luftvarmepumpe i nærheten. Jeg har ingen større problemer med lyden normalt sett bortsett fra at jeg nå har fått en forkjølelse som har ført til en midlertidig sensitiv hørsel og disse 40 Hz har fått trommehinnen i det ene øret til å flippe ut.
Siden jeg uansett holder på å gå rom for rom og bytter overflater så tenkte jeg å forsøke å få ned støyen så mye som mulig. Jeg har forstått at tunge materialer er bra for å stoppe lave frekvenser og etter litt leting fant jeg Norgips Silentboard som skal være bra på å redusere lave frekvenser, den veier inn på 17,5 kg/m2 istedenfor en vanlig gipsplate på omkring 9-10 kg/m2. Men når jeg ser i deres produktark så ser det ut som at den skulle prestere dårligere enn deres vanlige plate på akkurat 40 Hz.
Nåværende yttervegg består av ca 10 cm glassull og 13 mm gips på trestendere. Hvordan stopper jeg best ekstremt lave frekvenser i en yttervegg, er to eller tre vanlige gipsplater det beste jeg kan gjøre for en rimelig penge?
Henger VP på veggen
Trøbbel med å feste varmepumpe i huset, det kan bli en resonans i huset
Grav ut og støp en plate eller grav ut og legg betongplater 300X300 under ben for en stasjon med en knust bunn så får du bort problemet. det finnes alltid litt margin for å flytte den, bare mål inn ordentlig
Høres litt rart ut at så langt unna påvirker dere, ingenting annet dere har f.eks. mekanisk ventilasjon som kan forårsake dette, resonans er litt vrient å finne og kan komme til syne et stykke fra selve kilden gjennom husmaterialet.
Kan vel si det slik, du kan aldri isolere/skjermes frekvenser på f.eks. 40hz, de tar seg gjennom alt. Du har noe som vibrerer, finn det så løser du problemet.
Jeg er enig med Hasselnot, du kan aldri dempe så lavfrekvent lyd. Det skyldes hovedsakelig dens bølgelengde som er 8,5 meter. Kommer det utenfra kan du muligens få det til å endre retning ved å bygge en jordvoll. På 1970-tallet var det et stort problem med uheldig utformede ventilasjonssystemer som genererte lavfrekvent støy. Løsningen var alltid å bygge om systemene. Jeg har dog vanskelig for å tro at naboenes LVP er årsaken. Har du ikke en vindmølle i nærheten?
Huset har selvtrekk så mekanisk ventilasjon burde ikke være problemet og vindkraftverk har vi ingen innen mils avstand. Jeg kan se at lyden går av og på med 5-minutters intervaller, likt en LVP kunne gjøre, derav mistanken. Å bryte strømmen påvirker ikke, så jeg har vanskelig for å se hva som kunne forårsake vibrasjoner i huset.
Men da vet jeg i alle fall at gips ikke er en løsning og jeg må leve med det til jeg vet mer om kilden.
Hvilken varme har du, vann om så er, sjekk sirkpumpen er det gammel stor luring så kan den være glapp
og da kan den avgi en vibrasjon når rotor og pumpehjul forflytter seg i sidelengs
I blant kan det t.o.m. smådunke i dem
Sånt her kan være litt vrient. Ved 40 Hz er lyden rundstrålende og dermed uten retningsvirkning, altså vanskelig å lokalisere. På grunn av den lange bølgelengden som påpekt "sniker" lyden seg over objekter, f.eks. planker, voller osv. Det er absolutt mulig å bygge konstruksjoner som demper 40 Hz, men det krever en del konstruksjonsrom. Som sagt før, er det beste å først prøve å lokalisere støykilden og se hva som kan gjøres der.
Tviler på at det er verdt tiden/kostnaden å ordne ditt problem. Tenk på avstanden du kan høre en lastebil kjøre forbi. Så har jeg vanskelig for å tro at det er din nabos lfv som skaper dine problemer. Tror som noen andre sa pumpe eller lignende.
Jeg kjemper med masse lyder og ville også ha spilt inn for å analysere litt.
Er det noen vanlig gratisapp du har brukt?
Og hvor pålitelige er disse appene?
Oxford Wave Research som har laget den jeg postet bilde på. Opptaket er like bra som mikrofonen på telefonen din er, altså ikke best. Det finnes eksterne kalibrerte mikrofoner, men det er ingenting jeg har brukt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.