Hei.

Tenkte å bygge et redskapsskur for alle hageredskapene som i dag står litt overalt. Det vil bli festet på fasaden til garasjen, 10 cm opp fra bakken. Skuret vil bli plassert under et utskytende tak. Siden huset og garasjen står nærme hverandre, kommer det ikke regn inn, verken rett ovenfra eller fra siden.

Planen var å bygge rammen i ubehandlet tre og sidene i kryssfiner. Har vurdert å bruke impregnert tre, men jeg vil gjerne holde vekt og kostnader nede. Samtidig ønsker jeg å ha det så tett som mulig. Har tenkt å male skuret i fasadefarge og, etter å ha lest her, også lakkere med 2-komponent PU-lakk.

I skuret hadde jeg tenkt å sette raker, spader, spett, trimmer, hekksaks, mm.

Har googlet, men dessverre ikke blitt klokere. Tester her siden jeg vet at dere har peiling på ting og tang.

Ville det fungere å bruke kryssfiner som man maler og lakkerer?
Ville det gjøre en forskjell om man bruker oljebehandlet kryssfiner eller lignende?
Har det noen betydning om rammen er i impregnert tre om sidene er i kryssfiner?
Har tenkt å bruke PL600 og silikon for å gjøre skuret så tett som mulig. Er dette nødvendig eller holder det med vanlig trelim?
Bør man tenke på noe spesielt når man velger maling (oljemaling?), eller er falurød stygg funnende?
Er spont å foretrekke over kryssfiner?
Er det bedre om jeg bruker impregnert tre til alt?

(Et annet spørsmål. Min plan fra begynnelsen var å bygge et skur der jeg kunne sette alt som har med hagen å gjøre (minus gressklipper). Dette inkluderer også gressfrø og andre tørrvarer. Hvor mye arbeid ville det være å bygge et skur der slike tørrvarer kan stå året rundt?
 

Beste svar

Hopp over plywooden og bygg i vanlig planke som er not og fjær. Trykkimpregnert treverk trenger du ikke ha noe sted, så bruk vanlig.

Lakk og silikon synes jeg bare høres sprøtt ut. Hvis du vil ha en tett bod bygger du med vindsperre og isolasjon. Og noen lakk trenger du ikke hvis du har vanlig treverk som du har malt.

Bruk samme farge som du har på huset, har du Falu så kjør på med det. Blir nok mest enhetlig.
Tørrvarer går utmerket å ha, men vil du ha plussgrader må du ha noe varme ellers kan de stå der uansett.
 
B _boriz skrev:
Dette omfatter også gressfrø og andre tørrvarer.
Litt uklart hva du mener for type tørrvarer men for eksempel gressfrø og gjødsel kan du lagre i hvilket som helst uoppvarmet skur bare det er noenlunde tørt.
 
nikasp
Er du sikker på det der med gressfrø? Jeg hadde en pose gressfrø liggende i en plastkasse under tak på terrassen over forrige vinter her i Stockholm. De spirte ikke nå i sommer til tross for sol, jord og vann i mengder.

Alfredo Alfredo skrev:
Litt uklart hva du mener for type tørrvarer men eksempelvis gressfrø og gjødsel kan du oppbevare i hvilket som helst uoppvarmet skur så lenge det er noenlunde tørt.
 
Gressfrø pleier vel å ta skade av å være i kuldegrader
 
Boden skal sveve 10 cm over bakken, er det riktig oppfattet? Er den åpen under?
Hvorfor vil du isolere den? Raken tåler vel litt frost.
Jeg ville bygge den i samme materiale og farge som fasaden for øvrig.
Som møblement anbefaler jeg stikkontakt (for å lade gresstrimmer mm) og ølboksholder.
 
Vet ikke hva som gjelder "offisielt" for gressfrø men jeg brukte frø for ca to måneder siden som har vært i kaldforråd over vinteren, dvs dypfryst, og de vokser så det knaker.
 
nikasp
Mine var nykjøpte siden forrige sesong, men nå ble det nada gress så jeg tenker ikke å sjanse og oppbevare ute en gang til.

Alfredo Alfredo skrev:
Vet ikke hva som gjelder "offisielt" for gressfrø, men jeg brukte frø for ca. to måneder siden som hadde vært i kaldlager over vinteren, dvs. dypfryst, og de vokser så det knaker.
 
Unnskyld. Glemte denne tråden. Gikk ut i pappapermisjon og har hatt annet å tenke på. (Note to self: Slå på notifikasjoner).

Tusen takk for alle svar.

holmberg87 holmberg87 skrev:
Hopp over plywooden og bygg i vanlig plank som er spontet. Trykkimpregnert treverk trenger du ikke ha noen steder, så bruk vanlig.

Tørrvarer kan fint oppbevares, men vil du ha plussgrader må du ha noen form for varme, ellers kan de stå der uansett
Tusen takk for svaret. Hadde begynt å planlegge en bod der alle sider var av kryssfiner, men med et tak av trykkimpregnert terrassebord. Også hvert hjørne skulle kles inn med terrassebord. Tenkte ikke så langt som at treverk beveger seg og sprekker oppstår.

Spontet virke høres helt klart ut som en bedre idé. Som man så kler inn i vindsperre.

Tenkte heller ikke på at tørrvarer kan oppbevares i lufttette spann.

Et spørsmål dog, er om ting som bensindrevet motorsag, elektrisk hekksaks/gresstrimmer tåler minusgrader en hel vinter? Kunne egentlig like gjerne stå i garasjen, men det hadde vært flott å frigjøre litt plass.
 
De tingene du nevner klarer seg utmerket i kald lagring. Ting å se opp for er slike som inneholder vann. F.eks. høytrykksspyler.

Plywood fungerer vel utmerket, men estetisk føles det bedrøvelig. Bygg i samme utførelse som fasaden din for øvrig. Skal du ikke isolere rommet, er det ingen grunn til å prøve å gjøre det lufttett. Fuktig vil det bli uansett (om du ikke isolerer og varmer rommet). Det er heller ingen grunn til å bruke trykt virke under de forutsetningene du beskriver.
 
L
Falu rødfarge er enormt bra. Jeg har selv slike plater malt med rødfarge, og det holder kan jeg love. Kjør på den løsningen. Blir både billig og pent om du monterer mønelister som du maler i en annen farge.
 
V vectrex skrev:
De tingene du nevner klarer seg utmerket i kald lagring. Ting å se opp for er sånt som inneholder vann. F.eks. høytrykksspyler.
Ja det er ingen som helst problemer. Jeg har en "sommerhytte" med flere bygninger som i mange tiår har vært kaldstilt, altså dypfrosset, om vinteren. Der oppbevares motorsager, gressklippere, motordrevne tohjulinger, hjemmeelektronikk, kjøkkenmaskiner, vaskemaskin, elverktøy og alt annet som vanligvis finnes i et hjem på landet. Fungerer utmerket.

Det gjelder imidlertid å sørge for at ting som varmtvannsbereder, toalett, vannledninger, vaskemaskin, høytrykksspyler og annet med vann som kan fryse er tømt. Høytrykksspyleren pleier jeg å mate med noen desiliter konsentrert spylevæske om høsten og det har fungert problemfritt. Jeg kan imidlertid tenke meg at en oppvaskmaskin kan være veldig vrien å tømme helt, men har ingen slik på landet så der mangler jeg praktisk erfaring.
 
Jeg skal også bygge en redskapsbod. Jeg har sett på ferdige hos for eksempel Jula, men har fått inntrykk av at de er altfor spinkle og tynne dimensjoner. Så jeg skal bygge en av løstvirke, men vil samtidig ikke overdrive når det gjelder dimensjoner og kvalitet. Størrelsen skal bli omtrent 2 meter bred og 1 meter dyp, og takhøyden under 180 cm. Et sted har jeg lest at man ikke trenger byggetillatelse for konstruksjoner som er under 180 cm. Spørsmålet er nå: kan jeg bruke rupanel som ytterpanel? Det er betydelig billigere enn tømmermannspanel og enkelfaspanel som Byggmax selger. Altså reisverk opp vegger, og deretter kle disse med liggende rupanel.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.