10.458 lest ·
9 svar
10k lest
9 svar
Redd for å lage store hull i taket når jeg skal henge opp en lampe! Hjelp takk :)
Hei,
Jeg bor i leilighet og skal sette opp en krok i taket for å henge opp en lampe. Lampen er ikke spesielt tung, men da jeg tidligere bare skulle bore et lite hull for en skrue til en røykvarsler, trengte jeg knapt å sette på boret før jeg var igjennom taket... Så har jeg sett at den forrige eieren har laget ganske store hull i taket når de har forsøkt å sette opp noe, og er derfor nervøs for at det hele skal gå galt.
Er usikker på hva slags materiale det er i taket, men jeg bor i et 30-tallshus...
Jeg ville vært veldig takknemlig for svar!
God fortsettelse, alle sammen
Jeg bor i leilighet og skal sette opp en krok i taket for å henge opp en lampe. Lampen er ikke spesielt tung, men da jeg tidligere bare skulle bore et lite hull for en skrue til en røykvarsler, trengte jeg knapt å sette på boret før jeg var igjennom taket... Så har jeg sett at den forrige eieren har laget ganske store hull i taket når de har forsøkt å sette opp noe, og er derfor nervøs for at det hele skal gå galt.
Er usikker på hva slags materiale det er i taket, men jeg bor i et 30-tallshus...
Jeg ville vært veldig takknemlig for svar!
God fortsettelse, alle sammen
Mest sannsynlig er det vel at det er pussede innertak med tanke på din beskrivelse. Alternativet er jo at det skulle være nedgipset, men dette er jo ikke fra byggeåret i så fall. Er det pusset er det trolig treverk ovenfor som du kan skru i. Du trenger en litt lengre krok så du kommer gjennom puss og halm. Minst 60 mm lang gjenge.

Slik ser hullene ut som finnes fra før, ser jo ikke så pent ut dessverre!
Det ser ut som et vevspent tak malt med limfarge, hvilket kan repareres.
Jeg tror ikke det er vevspent, ser ut som pusskanter. Kan være at det er puss som henger i vassmatte eller lignende. Enklest er nok om du kan lyse inn i hullet for å se hvordan det ser ut.
Er det puss på tre er lange skruer gjennom pussen opp i tre best. Siden du har et hull er det jo lett å finne ut materialet og tykkelsen, alltid noe å ha det til
Er det puss på tre er lange skruer gjennom pussen opp i tre best. Siden du har et hull er det jo lett å finne ut materialet og tykkelsen, alltid noe å ha det til
Ja, det ser ut som puss, da er det sikkert tre over, men det er ofte noen centimeters mellomrom mellom plankene, så det gjelder å treffe riktig. Finner man ingen planke så må man prøve noen cm til siden.
De gamle hullene kan man sparkle igjen.
Men ja, når man borer så løsner det gjerne mer puss enn bare der man borer. Men ofte trenger man ikke borre gjennom pussen, for den er såpass løs at man bare kan dra skruen rett gjennom, gjengene tar ikke i pussen, så man må trykke og vri så går den gjennom, trykk til det tar stopp, da har du truffet treet og kan begynne å skru. Går skruen hele veien inn uten at det tar stopp, havnet du mellom to planker og må prøve noen cm til siden.
De gamle hullene kan man sparkle igjen.
Men ja, når man borer så løsner det gjerne mer puss enn bare der man borer. Men ofte trenger man ikke borre gjennom pussen, for den er såpass løs at man bare kan dra skruen rett gjennom, gjengene tar ikke i pussen, så man må trykke og vri så går den gjennom, trykk til det tar stopp, da har du truffet treet og kan begynne å skru. Går skruen hele veien inn uten at det tar stopp, havnet du mellom to planker og må prøve noen cm til siden.
Klikk her for å svare