Hei!
Har nettopp kjøpt nytt hus og begynte å rive litt og fant dette. Hva slags type mugg tror dere dette er? Det føles veldig "skummende" nesten som mykt fugeskum.

• Veggen med eksponert treverk og hvit, skummet substans, mulig muggvekst. Oppussing pågår i nykjøpt bolig.
  • Tak med lekkasje flekker og hvit, skummende substans som ligner på mugg eller mykt fugeskum mellom treplanker i et mulig problemområde.
  • Rivningsvägg med hvitt, skummende mugg på trepaneler.
Åsa Lund
Lukter det sjampinjong?
Det ser ut som hussopp, spesielt det siste bildet.

Åsa Lund
Tenker på om det er et gammelt angrep av ekte hussopp som delvis er sanert og utbedret? Det finnes gamle planker med sopphyfer på og så nytt treverk rett ved siden av.
Finnes det fukt et sted i konstruksjonen?
Google ekte hussopp og sammenlign bildene med huset ditt.

Ja, de har vært der før og forsøkt å lappe litt før. Hva mener du med dukket et sted i konstruksjonen? Ingenting føles fuktig i dag, så det bør være en gammel skade som ikke er utbedret 100-prosent.

Åsa Lund
Det som er råttent bør fjernes, særlig viktig om det er bærende deler. Jeg ville ikke hatt angrepet virke i huset mitt. Det gamle angrepet med sopp skyldtes nok at rørene i veggen lakk, de ser delvis skiftet ut.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Jeg skal fjerne så mye jeg bare kan. Leste noe om å behandle med Bora-noe. Hva tror du om det?

Åsa Lund
Boracol
Tar vel ikke bort det som finnes?
Muligens preventivt mot ny sopp.
Husker ikke faktisk
Det viktigste for fremtiden er å ha kontroll på at forutsetningene for soppen ikke oppstår igjen. Dvs ingen ny vannskade

• Liker
Nicklas Särnblom
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.