Under min totalrenovering av vår betongtrapp med skiferplater oppå er det nå oppdaget et nytt problem. Jeg har fjernet alle skiferplatene og ser da at den våte mørtelen og den fuktige betongplaten har ligget an mot undersiden av inngangsdøren. Enten snakker jeg her om dørkarmen eller om det er svillen. Hvis det er svillen, så er den i så fall ganske slank. Uansett - her er det en betydelig fuktskade. Treet er porøst, og det renner vann ut av det om man stikker kniven i det.
Fuktskaden går hele veien under de vertikale "stolpene" til høyre og venstre i bildet, under sidevinduet og døren. Mitt spørsmål er nå - hvordan løser man dette? Min tanke er å bytte ut det skadede treverket med nytt, men da med svillpapp under og dessuten et beslag rett under døren slik at regnvann renner ut et stykke.
Spørsmålet er bare, kan dette gjøres uten å demontere hele døren med sidevinduet? Det ville vært et veldig krevende prosjekt akkurat nå føler jeg. Kan man gjøre på en annen måte? Hva ville du gjort i mitt tilfelle?
Jeg tror det er en dørkarm, og du må fjerne døren + sidestykkene for å kunne bytte ut den dårlige biten.
Har du sjekket hvordan trappen heller? Har du fall mot døren har du mer problemer dessverre.
Har du ikke fall utover, må du nok fikse det samtidig, for ellers kommer fuktskaden tilbake igjen.
Takk for svar! Det høres komplisert ut å fjerne dør og sidestykker?
Angående trappens helling så er jeg selvfølgelig ikke helt sikker, men akkurat nå regner det her og da er halvmeteren nærmest døren fortsatt tørr. Noen ganger ved vind kombinert med regn så er det selvfølgelig ganske vått helt inn mot døren. Eller ved snøfall. Problemet her tror jeg dog skyldes fuktvandring i den gamle murpussen under skiferplatene. Det var bare våt sand når jeg løftet på platene. Ifølge min teori har altså fukten vandret i sanden og fuktet opp karmen selv om det sjelden regner helt inn mot den. Jeg skal selvfølgelig likevel kontrollere hellingen, men jeg tror at det burde ha vært synlig også ved nedbørsmengder som i dag, men nå er det tørt inn mot døren.
Forresten, om man skulle mer eller mindre kle inn den nye karmen i syllpapp, dvs under og opp på sidene, ville ikke det da kunne hjelpe selv om helningen på trappen er feilaktig? Huset består av betongdekke, så fukten ville ikke direkte kunne påvirke annet treverk enn akkurat karmen. Bare en fundering?