Hei,

Jeg holder på å bytte vinduer i huset vårt, men har støtt på et problem med to vinduer i andre etasje.
Når jeg fjernet de gamle vinduene, viste det seg at bjelken som sitter under vinduene er råtten.
Den er ikke råtten helt igjennom, men jeg har skrapet bort en hel del. Den er ikke våt. Se bilde.

Spørsmålet er hva jeg skal gjøre nå.

1. La det være og sette inn nytt vindu.

2. Bytte den delen av bjelken som er dårlig og skjøte den sammen med den gamle.

3. Bytte hele bjelken (knotete da deler av veggen må fjernes for å komme til)

Helst skulle jeg ønske å gjøre alternativ 2. Men hvordan er det å skjøte sammen horisontale bjelker på denne måten? Påvirker
det noe for husets bæring osv? Jeg legger ved en tegning hvor jeg tenkte å sage av og bytte (røde streker).

Takk for hjelp.
 
  • Råtten tømmerbjelke under vindu, delvis avskrapet for skadet materiale, med radiator i bakgrunnen.
  • 3D-modell av husvegg med to øvre vinduer, synlige regler og røde streker som indikerer hvor regler skal byttes.
  • To vindusrammer i en trekonstruksjon med murkete trebjelker under, markert med røde linjer for planlagt utskifting.
Hei! Hvis reisverket ser ut som på bildene dine, bærer det ingenting i det hele tatt, men er bare der for å kunne montere vinduene i. Så gå for alternativ to, det blir kjempebra. Hvis du kapper som du har tegnet inn, kan du legge kraftvinkler modell litt større på "utsiden" (altså motsatt side av vinduene) av de horisontale stenderne og ut på den vannrette stenderen. Ta tilstrekkelig store så de rekker til den friske delen av stenderne, slik at det blir enkelt å skjøte sammen de nye stenderne med de gamle. Så enkelt det er å forstå hva noen mener når det er så gode tegninger. (y)
 
  • Liker
Schwen92
  • Laddar…
Hei takk for svar. Det høres fint ut, det er litt sånn jeg tenker med at det ikke burde ha noen bærende funksjon.

Jeg vet ikke helt om jeg forstår hvordan du mener med kraftvinklene dog, da jeg ikke kommer til å feste dem. Jeg har jo bare tilgang inn fra vinduet, dvs den lille gluggen jeg sager av på den stående regelen. Men jeg kanskje tenker feil?
 
Nei, de bør jo ikke ha det om det ser ut som du har tegnet opp. Hadde vært annerledes om de hadde gått helt opp mot taket og fortsatt ned forbi vinduet. Ikke så rart at du ikke forstår det, var jeg som tenkte feil at veggen var åpen, men da hadde det jo vært enkelt å bytte hele veien. Men du kan kanskje legge vinklene i vindusåpningen i stedet, bare det ikke blir slik at de går for høyt så det blir problemer når du skal montere vinduet, at vinkelen krasjer med karmskruen. Men du kan like gjerne bare skråskru fast den også. Grunnen til at jeg tenkte det kanskje var en smart løsning var fordi det ser ut som det blir en ganske liten bit du må skjøte inn på de loddrette stenderne, og at de kanskje sprekker lett, men bare kjør med noen tynnere skruer.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.