Hei,

Jeg holder på å bytte en bit syll på mitt hus bygget 1938. Se vedlagt pdf fra sketchup hvordan det ser ut, det er plankevegg så der plankene ikke går ned er oppsaget da alt rundt trappen var råteskadet. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal unngå at samme råteskaden dukker opp igjen? Takk om noen kan hjelpe meg. Takk på forhånd. Bilde fra sketchup er vedlagt.

Sketchup-modell av et hus fra 1938 med plankvegg og delvis åpen vegg over trapper, brukt for å erstatte råttent treverk.

Stå de nye bordene i grunnolje over natten slik at endeveden mettes. Grunnmal deretter og påfør sluttstrøk 2 ganger og legg ekstra mye fokus på nettopp endeveden, mal til det ikke suger mer. Sørg deretter for at det finnes en god luftspalte på minst 1 cm mot betongen. Må treverket berøre, så legg bunnpapp der.

Sjekk også fallet på betongtrappen med vaterpass eller klinkekule. Renner ikke vannet av trappen som det skal (bør helle ca 0,5-1cm/meter) så kan du benytte sjansen til å sparkle opp fallet med Laga Ute eller annen betongsparkel før du setter tilbake plankene. Etter sparkling kan du behandle med vattenglas for å få litt bedre motstand mot fuktighet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.