Nå har jeg byttet all syll på mitt hus, dvs. all syll på utvidelsen fra -72... Den delen jeg gir meg på nå er av typen Tømmer eller plankehus (liggende)...

Er det noe jeg skal/bør tenke på når jeg gir meg på denne konstruksjonen?

Jeg hadde tenkt å fjerne råttent materiale, legge plast og syllpapp, horisontal regel 45*90 (jeg får kappe dimensjonene selv) og stående regler som nevnt ovenfor, men nå 2 ihopsvingte 45*90 med cc40.

Er planen min helt på jordet?

Legger ved noen bilder:

Fint tre i kjernen råttent rundt om
Råtten trevegg i en gammel utvidelse av et hus, med tydelig skadet panel der kjernen fortsatt har litt intakt treverk.

Midlertidig regeloppsett
Rått tømmerkjerne med råte rundt, midlertidig oppsett med trestolper, isolasjon og metall forsterkning i et gammelt utbygg fra 1972.

Et hull inn i utvidelsen fra -72
Ruttet og skadet treverk i en huskonstruksjon, med synlig isolasjon og midlertidig støtte.

Det burde funke bra.....

Det er ingen risiko for at styrken forringes?

Jeg føler meg litt dum nå, men er det et plank eller tømmerhus jeg river i? "Plankene" er sager på begge sider og hver planke er 9 cm tykk... Ingen runde stokker her ikke :)

Forstår jeg deg riktig så river du bare "planken" som ligger i bunnen?

Om veggen er bærende:
Hvis du gjør det på den måten og veggene kun består av liggende plank som du beskriver, så ser jeg ikke at du ville svekke noen bæreevne.
Din vegg har en enorm "skivverkan" som fordeler lastene langs hele syllens lengde.

Viktig er det imidlertid at du er forsiktig ved demonteringen og monterer passende avveksling i mellomtiden.

//

Jeg river både syll og den nederste "plankan".

Syllen erstattes av to liggende 120 regler og regler består av to stykker 45*70 regler... Jeg satte disse med et cc40.

Rettelse: Jeg skrev tidligere at plankene var 9 cm når de egentlig er 7... Vet ikke helt hva som fløy i meg 😜

Har nå i kveld byttet syll og planke på den gamle ytterveggen som nå fungerer som innervegg... Jeg legger ut et bilde :) Innvendig veggkonstruksjon med nye treplanker og synlige stikkontakter, isolasjon og kabler. Veggen er tidligere en yttervegg.

Eller to

Veggen med trestendere og isolasjon etter å ha byttet syll og planke. Nivået ligger i vater, og du ser ledninger og en stikkontakt.

T TobiasGren skrev:
Har nå i kveld byttet syll og planke på den gamle yttervegg som nå tjener som innervegg... Jeg legger opp et bilde :)[bilde]

Eller to

[bilde]
Pent Tobias- dette vil jeg ta etter til min hytte. Skrudde du ned mot betongsokkelen eller står/ligger alt løst? Takk :)

Den nye syllen ble festet med bolt. Nå var det en stund siden, men jeg mener at jeg prøvde å tenke en bolt àc 1200.

T TobiasGren skrev:
Den nye svillen ble festet med bolt. Nå var det en stund siden, men jeg mener at jeg prøvde å tenke en bolte àc 1200.
Bolt ned i betongsokkelen? Ajaj, det kommer ikke til å fungere hos meg, den er støpt på en masse stein..

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.