Jeg trenger en syll under mellomgulvet som hviler på en leca mur. Det trenger å være 3cm tykk på 11 m vegg og 4 cm tykk på en annen 2 m vegg slik at alt havner i vater og på samme gulvnivå som eksisterende hus.
Kan jeg bare ta et vilkårlig bord i nærliggende dimensjon? Vanligvis tar man kanskje samme type som gulvet (45x220) men jeg lurer på om det virkelig trenger å være det? Eller er vanlige bord for myke?
Virker finnes 34x195 planhøvlet gran G4-2. Ville det funket hvis man klarte å få tak i det? Eller er det bedre å finne en båndsag og sage av 1cm på en 45x220? (Hvor det finnes vet jeg ikke)
Denne og så en vanlig syll på 45x220 ved den korte veggen så skulle det bli ganske i nivå med bef. gulv da jeg eventuelt har regnet litt lavt på bef. gulv.
Jeg har ikke helt funnet ut ennå hvordan bjelkelaget så festes. Jeg har fått for meg at svillen kanskje skal forankres i lecablokkene (eller snarere betongen i øverste U-blokket) og at denne så fungerer som festepunkt for bjelkelaget med type vinkeljern. Hvis det stemmer, blir det vel ikke så bra med OSB og lignende?
Det ser ut til å være vanskelig å få tak i 34x195 når man søker på denne dimensjonen, så det blir nok uansett at jeg må finne noen som kan sage bort 1 cm fra en 45x220 bjelke i stedet.
Bulobrikker har jeg ikke hørt om, men det ser ut til å være noe med palleringsbrikker. Men min mur er ellers +/-2mm i høyde, så hvis jeg bare får riktig tykkelse på svillen+noen papp, så burde det bli bra.
Oppforet trebjelkelag mellom grunnmurer pleier å forankres inn i støpte u-blokker med gjengestag og ankermasse. Ikke glem syllisolering imellom. Alternativt at det hektes inn i muren.
Det virker å være vanskelig å få tak i 34x195 når man søker på denne dimensjonen så det blir nok uansett at jeg må finne noen som kan sage bort 1cm fra en 45x220 bjelke i stedet.
Råplan 34x195mm, 65,1kr/ m fra psh.se
Føles det dyrt kan du se på nærliggende dim 32x200mm, 36,8kr/m fra horndalsvirkesotlet.se
Råplan 34x195mm, 65,1kr/ m från psh.se
Känns det dyrt kan du kika på närliggande dim 32x200mm, 36,8kr/m från horndalsvirkesotlet.se
Prisen per meter er ingen fare men er nok ikke realistisk å frakte til sør for Stockholm. ¨'
Fikk pris på 890kr å høvle bort 1cm på 12 meter 45x220. Så 12 meter regel ca 1000kr.
Oppforet trebjelkelag mellom grunnmurer pleier å forankres inn i støpte u-blokker med gjengestang og ankermasse. Ikke glem bunnsvillisolasjon imellom. Alternativt at det hakes inn i muren.
Du mener at gjengestangen altså festes i bunnsvillen som jeg var ute etter? (at det er bunnsvillen som holder fast i grunnen) Hvis den nå skal sitte så skikkelig med gjengestang kan man jo ikke ha hvilket materiale som helst, tenker jeg. Men må man virkelig styre med gjengestang og ankermasse? Holder det ikke med spikerplugg/fasadeplugg? (eller ekspanderbolt). Fasadeplugg brukes tydeligvis ofte for å feste veggens bunnsvill når man har vanlige lecablokker uten betong.
Se bildet på hvordan det blir med en 220 mm bred regel, den når knapt fram til betongen (den grå firkanten). Det svarte er isolasjon. Man skulle kanskje ta to kortere bjelker/bord istedenfor der man fester den indre i betongen og den ytre sitter der mest for å fylle ut og trenger ikke festes med noe merkverdig. Så fester man bjelkelaget med vinkelplater i bunnsvillen, hvis den ikke er for tynn som i mitt tilfelle.
I virkeligheten er u-blokken kuttet 45 grader i hjørnet og så er det bunnsvill i den andre retningen også.
Prisen per meter er ingen fare, men er nok ikke realistisk frakte til sør for Stockholm. ¨'
Fikk pris på 890 kr for å høvle bort 1 cm på 12 meter 45x220. Så 12 meter regel ca 1000 kr.
En ordentlig byggevarehandel tar hjem det du trenger om du ikke fikser det selv.
Om prisen ikke er et spørsmål kan man jo gjøre som du planlegger...
Jeg har en XL-bygg i nærheten, så kanskje jeg kan hente noe der selv om de sikkert tar ekstra betalt.
Men er det ikke bedre å gjøre slik ifølge bildet i stedet? F.eks. 2 stk 32x150 som blir 300 bredde totalt slik at man når lenger inn på betongrenna. Den indre syll festes med f.eks. ekspanderbolt og den ytre fungerer som utfylling og festes med noe enkelt bare.
Eller hvilken som helst regel rundt 150 mm som sirkelsagen kanskje rekker til hvis man skjærer fra to sider.
Ja men som du ser på min tegning finnes det ingenting å feste i om det for eksempel er 15 cm. De to syllene på det siste bildet er nettopp 15 cm. Da er det kun cellplast å skru i siden isolasjonen skal ligge på utsiden. En smal kant ytterst finnes jo, men betongslukrenna er jo sterkest festet i.
Det er altså en U-blokk hvor den ytre svarte firkanten er en U-blokkisolering og den indre grå er betong+2stk bistål.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.