Hus med terrasse, malt rekkverk og stolper. Oransje takstein og stort vindu i front. Paraply står på terrassen i sommersol. Inngangsparti av et hus med trestolper, veranda og hvitmalte vegger. En stolpe viser tegn på skader nederst, med sprukket maling og fuktproblemer. Trehjørne med synlig skade og avskallet maling på stolpen, montert på en terrasse. Stolpen er festet med metallbrakett. Trefiber stolpe med sprukket maling og synlig råte i bunnen, plassert på metallfeste, sett på en solrik dag. Nærbilde av en trestolpe med flasset maling og synlige sprekker nederst, montert på en metallfot. Stående ute i sollys.

Bodde i huset i ca 1,5 år. Forrige sommer malte jeg stolpene og rekkverket. Så allerede da at det var en del sprekker nederst på stolpene, men tenkte at malingen skulle fylle det. Nå oppdaget jeg at malingen var veldig sprukket. Jeg skrapte det bort og under var det 40% fuktighet til tross for at solen hadde ligget på i flere uker. Jeg brukte Dremel for å se hvor dypt råten gikk. Nå er fuktnivået under 10%.

Antar at det ikke finnes noen måte å redde disse stolpene på. Eller gjør det? Hvis jeg nå bytter dem, vil jeg at det skal bli ordentlig gjort. Tror han som bygde huset slurvet med å olje/male endetreverket. Finnes det mer å tenke på når jeg bytter dem. Kan man sette noe beskyttelse i bunnen eller gjør det bare at fukten lettere blir værende der? Hvordan skal jeg avlaste vekten fra taket når stolpene byttes? Kjøpe lignende limtrebjelker som sitter der i dag eller er det noen vits i å kjøpe trykkimpregnert?

Takk for alle tips jeg kan få!

Grunnproblemet er nok at stolpene har vært malt med diffusjonstett maling (f.eks. akrylmaling) på alle sider. Du må bytte dem ut og bruke en diffusjonsåpen maling, f.eks. linoljemaling eller alkydoljemaling.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.