Jeg har til min forskrekkelse oppdaget at søylene som bærer opp balkongen er hardt angrepet av råte:
Rød trebjelke med betydelig råteskade nederst, står på en betongplint. Skader viser avflasset maling og eksponert treverk.
Som vist står søylene på en "plint". Råteangrepet ser ut til å være begrenset til området helt nederst, nærmest plinten. Jeg blir selvfølgelig bekymret for bæreevnen og balkongens stabilitet:
Bilde av en balkong støttet av en rød trepelar med hvite detaljer, sett fra siden. Rekken er dekorert med lyslenker under en blå himmel.

En interessant observasjon er dog at tresøylen ikke ser ut til å hvile helt mot plinten:
Rødmalt trestolpe med råteskader ved bunnen, ligger på en betonghelle. En kniv stikker inn mellom stolpen og helle, avslører råtten tre.
Jeg kan trykke en kniv inn mellom søylen og plinten fra alle kanter, og i midten treffer kniven noe som føles hardt, så jeg mistenker at det er en slags stål i midten av søylen. Kan det være slik at balkongen i realiteten bæres opp av en stålkonstruksjon og at tresøylen mest har en estetisk funksjon? Det er selvfølgelig umulig å svare på ut fra bilde og beskrivelse, men kanskje noen har erfaring med noe lignende fra tidligere?

Når det gjelder årsakene til råteangrepet kan jeg jo bare spekulere, men jeg merker at sprekker i søylen ser ut til å være fylt med en slags fugemasse, og at hele søylene er malt med en slags plastmaling.

Det bæres opp av stolpen og som grunn har den trolig en fot av metall. Det går an å bytte deler av stolpen, du må da avlaste balkongen og bytte den dårlige delen. Det ser ut som plastfarge, dårligst av alle verdener dessverre.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det bæres opp av stolpen og som grunn har den trolig en fot av metall. Det går an å bytte deler av stolpen, du må da avlaste balkongen og bytte den dårlige delen. Det ser ut som plastfarge, dårligst av alle verdener dessverre.
Takk, det høres rimelig ut. Men da kanskje det er slik at friskt virke høyere opp i stolpen hviler på metallfoten og at det ikke er noen akutt risiko for bæreevnen?

P
AJ82 AJ82 skrev:
Jeg har til min forskrekkelse oppdaget at søylene som bærer opp balkongen er alvorlig angrepet av råte:
[bilde]
Som man ser står søylene på en "plint". Råteangrepet synes å være begrenset til området lengst ned, nærmest plinten. Jeg blir selvsagt bekymret for bæreevnen og balkongens stabilitet:
[bilde]

En interessant observasjon er imidlertid at tresøylen ikke riktig synes å hvile mot plinten:
[bilde]
Jeg kan stikke en kniv mellom søylen og plinten fra alle kanter, og i midten treffer kniven noe som føles hardt, så jeg mistenker at det er en type stål i midten av søylen. Kan det være slik at balkongen egentlig bæres opp av en stålkonstruksjon og at tresøylen mest fyller en estetisk funksjon? Det er selvsagt umulig å svare på ut fra bilde og beskrivelse, men noen har kanskje erfaring fra noe lignende tidligere?

Hva gjelder årsakene til råteangrepet kan jeg jo bare spekulere, men jeg legger merke til at sprekkene i søylen ser ut til å være fylt med en type fugemasse og at hele søylene er malt med en type plastmaling.
Trolig er stolpen bærende, man pleier å ha en stolpesko som gjør at tre-stolpen kommer opp et stykke fra betongen, som aller minst så skal det finnes en syllpapp mellom treet og betongen.

Det er bare å bytte stolpe, det finnes ingen redning for den...

Ser ut til å være en søyle av limtre, (kjøpt eller hjemmelaget).
Råte nederst på søyler er ikke uvanlig eller merkelig.
Jo dårligere trevarekvalitet, jo raskere råtner det, deretter får prosessen turbofart av plast- og alkydmaling.
Antakelig er det bare ytterveden (enn så lenge/mesteparten) som er dårlig, så det ser litt verre ut enn det er. Det må gjøres noe med, men du trenger nok ikke å slippe alt du har for hånden akkurat nå, men kan sannsynligvis vente rolig til sommeren hvis det er en bedre tid for tiltak.
Har en svak følelse av at slike bærende konstruksjoner utendørs nå krever trykkimpregnert trevirke NTR A, noe som ut ifra bildene ikke ser ut til å være et ekstremt overdrevet krav...

Uansett, kontroller hele stolpene helt opp for råte. Min erfaring med dette er at oftest er det bare nederst det er dårlig. Det pleier å gå fint å bare bytte nederdelen. Da må man gjøre en vurdering av hvilke laster stolpen skal tåle, spesielt i sideveis retning.

• Liker
AJ82
  • Laddar…
P
Finnes ingen krav om trykkimpregnert i stolper..
Om det skjøtes så bør man regne på det slik at ikke stolpen brytes av på grunn av belastningen..

Karrock
Kunne være f.eks. et 2" stålrør som er bærende, og så er trekonstruksjonen et estetisk påbygg rundt. Å banke inn en bjelke ved siden av og deretter bytte først den ene halvdelen kanskje 0,5m og deretter den andre halvdelen 1m, med treverk som har fått trekke i olje en stund og ligge på syllpapp, er et ganske udramatisk prosjekt. Søylen er ordentlig overdimensjonert for belastningen, så det må råtne i nesten hele tverrsnittet før den synker nedover.

Takk for svarene! Det føles jo likevel betryggende. Jeg kommer så klart til å få et proff inn for å undersøke også, så vi får se. Det er ikke en jobb jeg er komfortabel med å gjøre selv.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.